Skolestartsvenner
Gennem et skolestartsvenskab styrkes barnet i overgangen mellem dagtilbud og skole.
Skolestartsvenner er et tilbud til børn, som har det svært med overgangen fra daginstitution til skolen. Børn som har brug for ekstra støtte til at forstå skolens rammer og indgå i sociale relationer.
Disse børn tilbyder vi en frivillig skolestartsven, der hjælper med at understøtte barnets sociale og følelsesmæssige kompetencer gennem legende aktiviteter. Det kan fx være en tur på legepladsen, madlavning eller højtlæsning.
I samarbejde med skolestartsvennen udvikler barnet nye strategier for, hvordan de kan indgå og trives i skolen.
Fortælling fra Skolestartsvenner
I skolestartsvenner er en aktivitet en dag at lege ved en lille sø.
De fisker og snakker om det, de ser i søen. Små haletudser, biller og en sommerfugl. De finder grene, som de bygger et spil af. Den frivillige, Marlene, deler Maxs nysgerrighed og opmuntrer til fordybelse og nysgerrighed med sit nærvær.
Efter aftalen beder Maxs far om, at Max takker Marlene for at tilbringe så gode timer med ham.
Støttet af Egmont Fonden
En rapport fra Egmont Fonden slår fast, at omkring hver 10. barn i indskolingen oplever, at deres skoletrivsel er lav.
Det gælder særligt for børn med sociale og følelsesmæssige vanskeligheder. Disse børn har op til tre gange højere risiko for lav skoletrivsel – samt risiko for kortere ungdomsuddannelse.
Skolestartsvenner er støttet med 3.540.063 kr. fra Egmont Fonden.
Historisk materiale om projektet
Skolestartsvenner i medierne
Kontakt
Skolestartsvenner
Københavns Professionshøjskole (KP)
skolestartsvenner@kp.dkAdresse
Tagensvej 86, 2200 Kbh N
lokale C321