Genveje


KP: Læreruddannelsen oplever voldsom interesse

Knap 200 studerende er efteroptaget på læreruddannelsen ved Københavns Professionshøjskole

PRESSEMEDDELELSE

Den 9. oktober 2019

Lærerstuderende undervises i biologi

Læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole er nærmest blevet bestormet med henvendelser, siden ansøgerne til de videregående uddannelser fik besked, om de var optaget på deres studie tilbage i slutningen af juli 2019.

Dengang tilbød Københavns Professionshøjskole studiepladser til 732 ansøgere på læreruddannelsen, men interessen for at blive efteroptaget på læreruddannelsen har været så stor, at hele 184 nye ansøgere efterfølgende er blevet tilbudt og har takket ja tak til en studieplads.

”Der har været særlig travlt på læreruddannelsen i forhold til andre uddannelser, når det handler om efteroptag. Der er mange unge, der ved nærmere eftertanke godt kan se dem selv arbejde i folkeskolen og er motiverede for at læse på en uddannelse, der er tæt på virkeligheden”, siger studiechef Rasmus Weinreich Holm fra Københavns Professionshøjskole.

Ifølge Rasmus Weinreich Holm er der tale om 184 nye studerende, som aktivt har valgt læreruddannelsen til – og altså ikke blot har sat kryds ud for læreruddannelsen, bare fordi de ikke lige kom ind på en anden uddannelse.

”Vi er meget grundige i vores optagelsesproces for at sikre, at de studerende er motiverede for at læse på netop læreruddannelsen. De skal være engagerede og brænde for skoleområdet, og jeg er meget fortrøstningsfuld med vores nye årgang”.

Flertallet af de optagne på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole har en studentereksamen i bagagen, og 38 procent af de nye lærerstuderende har senest været indskrevet på enten gymnasiet eller HF. Derudover har 25 procent af de optagne på læreruddannelsen tidligere været indskrevet på universitetet, inden de valgte at søge ind på læreruddannelsen.

Selv om Københavns Professionshøjskole har fået mange nye lærerstuderende med studiestart her i september, så er der stadig 227 ledige pladser på læreruddannelsen med studiestart til januar. Derfor håber Stefan Hermann, rektor på Københavns Professionshøjskole, at endnu flere unge vil overveje læreruddannelsen.

”At blive lærer er noget af det fineste og vigtigste, der findes. Vi kan se, at mange af vores lærerstuderende tidligere har været indskrevet på andre uddannelser, men i sidste ende har valgt at læse til lærer. På en meningsfuld uddannelse tæt på virkeligheden”, siger Stefan Hermann.

”Et øget optag på læreruddannelsen stiller dog nye krav til investeringer fra Christiansborg. Vi ser frem til, at omprioriteringsbidraget helt forsvinder, men der er også brug for en langsigtet investeringsplan på uddannelsesområdet”.

De seneste tal fra Kommunernes Landsforening viser, at hver sjette underviser i folkeskolen ikke har en læreruddannelse, og udfordringen med at rekruttere uddannede lærere er størst i Region Hovedstaden.

For yderligere oplysninger:

Stefan Hermann, rektor på Københavns Professionshøjskole, tlf.:26137397

Rasmus Weinreich Holm, studiechef på Københavns Professionshøjskole, tlf.: 51632860

Michael Andersen, presseansvarlig på Københavns Professionshøjskole, tlf.: 23445383

FAKTA OM LÆRERUDDANNELSEN PÅ KØBENHAVNS PROFESSIONSHØJSKOLE

- Læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole er landets største læreruddannelse med 3.766 studerende pr. 1/10-19

- Uddannelsesstederne er Campus Carlsberg, Frederiksberg, Helsingør og Rønne

- Cirka 49 procent af de optagne er fra Københavns Kommune, og cirka 82 procent er fra Region Hovedstaden

- 96 procent af de nyuddannede lærere fra Københavns Professionshøjskole er i beskæftigelse inden for 4-7 måneder

- Ansøgere til læreruddannelsen, der ønsker optag på kvote 1, skal have et gennemsnit på mindst 7,0 for at kunne søge i kvote 1. Ansøgere med gennemsnit under 7,0 optages på baggrund af en systematisk optagelsessamtale, der danner grundlag for en vurdering af de studerendes evner til at håndtere og gennemføre studiet

Læs mere om læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole