Genveje


Det tværprofessionelle samarbejde skal styrkes på pædagoguddannelsen

Ny rapport fra Tænketanken DEA viser, at nyuddannede pædagoger er gode til arbejdet i børnehøjde, men til gengæld mangler erfaring med forældresamarbejde og tværfagligt samarbejde. Pædagoguddannelsen skal have flere muskler, mener dekan Annegrete Juul fra Københavns Professionshøjskole

Tirsdag den 17. september 2019
Pressemeddelelse

Pædagogstuderende undervises i kreativ historiefortælling
 

Nyuddannede pædagoger er topmotiverede, og de har helt styr på børnenære aktiviteter med sprog og motorik. Til gengæld skal dimittenderne klædes bedre på, når det handler om samarbejdet med forældre og andre faggrupper.

Sådan lyder konklusionen i en ny analyse fra Tænketanken DEA, som Dagbladet Politiken bringer tirsdag den 17. september. Analysen er baseret på svar fra 350 dagtilbudsledere, og dekan Annegrete Juul fra Københavns Professionshøjskole kan godt nikke genkendende til konklusionerne.

”Vi ser gerne, at det tværfaglige samarbejde kommer til at fylde mere på pædagoguddannelsen. Lige i disse år arbejder pædagoger i daginstitutionerne meget med tidlig indsats, men det kræver altså stærke tværfaglige kompetencer, når man arbejder tæt sammen med sundhedsplejersker, socialrådgivere og lærere”, siger Annegrete Juul.

”Det er også vigtigt, at pædagogerne klædes bedre på til forældresamarbejdet, da det er en forudsætning for at løfte det enkelte barn. Så man kan sætte sig ind i den hverdag, som barnet har, når det ikke er i daginstitutionen”.

Annegrete Juul understreger, at samme krav til tværprofessionelt samarbejde og forældresamarbejde også skal prioriteres højt på specialområdet, hvor pædagogerne står med helt andre udfordringer på døgninstitutionerne. 

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe Jørgensen fortæller til Dagbladet Politiken, at regeringen allerede har fundet 127 millioner kroner til at løfte pædagoguddannelsen, men at det kun er et første skridt til at få løftet uddannelsen. Ministeren ønsker ”pædagoger i verdensklasse”, og det glæder Annegrete Juul, at pædagoguddannelsen omsider kan se frem til et markant løft.

”Pædagoguddannelsen er Danmarks største uddannelse og en af de absolut vigtigste uddannelser. Det til trods er uddannelsen historisk underfinansieret, så vi har svært ved at give de studerende den feedback, støtte og undervisning, som de har brug for. Så jeg er utrolig glad for de politiske vinde, der blæser på Christiansborg i øjeblikket”, fortæller Annegrete Juul.

For yderligere oplysninger:

Annegrete Juul, dekan for det pædagogiske og samfundsfaglige fakultet på Københavns Professionshøjskole, tlf.:51632484

Michael Andersen, presseansvarlig, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 23445383

Se hele analysen på Tænketanken DEA’s hjemmeside her: https://dea.nu/

Læs mere om pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole her: https://www.kp.dk/uddannelser/paedagog