Genveje


Science på Frederiksberg: naturfag i børnehøjde

Døde mus, levende slanger, blødende hjerter, kæmpe sæbebobler, robotter, alverdens kreative installationer og meget andet. Tag med til Science på Frederiksberg, hvor studerende på læreruddannelsen på Nyelandsvej for 7. år i træk hylder naturfagene sammen med skoleklasser fra hele Storkøbenhavn.


​Science på Frederiksberg er et undervisningslaboratorium, hvor der eksperimenteres med nye former for læring.

2. oktober 2018
Af Mette Marie Rasmussen

Hvert år i uge 39 sætter tusindvis af børn og unge rundt om i hele kongeriget fokus på naturvidenskab. Det gør de i Danmarks største landsdækkende naturfagsfest; Naturvidenskabsfestival. I hovedstadsområdet er det Københavns Professionshøjskole, nærmere bestemt læreruddannelsen på Nyelandsvej, som er vært for arrangementet. Og derfor er huset i tre dage et summende inferno af børn og lærerstuderende, der med alle sanser udforsker naturfaglige fænomener. 

Melorme og mikroplast

Helt lavpraktisk er Science på Frederiksberg struktureret således, at de lærerstuderende på 4. år, alle 8. klasser i Frederiksberg Kommune samt en håndfuld samarbejdspartnere, hver især laver forskellige boder, hvor de præsenterer et naturfagligt emne inden for et fælles tema. I år var fokus på Den yderste grænse. Og kreativiteten er stor, når der dissekeres fisk under mikroskop i jagten på rester af mikroplast, eller man inviteres på en snack af melorm for at prøve egne grænser af.


Folkeskoleelever fra 1. til 10. klasse udforsker naturfagene.

Undervisning for store og små

De besøgende er skoleklasser – fra 1. til 10. klasse fra hele Storkøbenhavn. Så der skal tænkes didaktiske virkemidler hele vejen rundt, når man skal planlægge, hvordan man vil præsentere sit emne. For der er stor forskel på, hvordan en på 7 og 14 år forstår verden. Det fortæller Emilia Winsløw og Christina Sprogøe Rasmussen, begge 4. års studerende på læreruddannelsen. De står i en stand, hvor de har fokus på produktion af plastik.
-Naturfagene kan godt være svære at forstå. Derfor har vi brugt meget tid på at tænke innovativt og kreativt i vores formidling. Både store og små skal kunne forstå det. Deres opmærksomhed skal fanges og fastholdes.
Resultatet er en stand med skoletasken i centrum. Noget som børnene kan relatere til. Og overraskelsen er stor, når de får at vide, at den er lavet af polyester og koster dyrt på miljøkontoen at producere. 
-Det er helt bevidst, at vi tager udgangspunkt i noget fra børnenes egen verden. Det gør det lettere at sætte en refleksion i gang hos dem om, hvordan vi kan handle mere miljøbevidst, når det kommer til plastik, siger Emilia.


Emilie Winsløw og Christina Sprogøe Rasmusen, begge studerende på læreruddannelsen, forklarer om plast og fossile energikilder i børnehøjde.

På tværs af fag

Emilia og Christina kendte ikke hinanden før Science på Frederiksberg. De læser godt nok begge på 4. år på læreruddannelsen. Men hvor Emilia er naturfagsstuderende med fokus på fag som fysik, kemi og matematik, er Christina humanistisk orienteret med hovedfag i engelsk, samfundsfag og religion.
-Det har været fedt at arbejde på tværs af fag og møde nogen, man ikke studerer med til hverdag. Vi skal jo kunne samarbejde på tværs af fag og årgange, når vi kommer ud og skal undervise som færdige lærere. Jeg synes virkelig, jeg har fået en forståelse for, hvordan vi kan inspirere hinanden og angribe et emne fra flere forskellige vinkler, siger Christina.

Eksperimentarium 

 Thomas Piaster er underviser på læreruddannelsen og en af tovholderne, der sørger for, at alt forløber, som det skal i de tre dage, hvor festivalen drøner derud af med elektromagnetiske opstillinger og diskussioner om grænsen mellem liv og død. Og for ham er der ingen tvivl om, at alle er blevet lidt klogere, når det hele er forbi. De besøgende skoleklasser selvsagt – men i endnu højere grad de lærerstuderende.


Thomas Piaster, underviser på læreruddannelsen, på rundtur blandt nysgerrige elever.

-Vores studerende lærer at skabe en syntese mellem deres pædagogiske fag, deres undervisningsfag og praksis. Science på Frederiksberg er en slags undervisningseksperimentarium, hvor de kan afprøve forskellige teknikker i, hvordan de kan tilrettelægge et undervisningsforløb. Det er rendyrket hands on erfaring med at undervise på nye kreative måder, siger han og fortsætter;

-Men det er vigtigt, at de går struktureret til værks. De skal både igennem en kreativ idéudvikling, kunne konceptudvikle deres idé og realisere det hele. Med et konstant fokus på eleverne. 

Og med dette fokus på eleverne er det blevet tid til at tage afsked med Science på Frederiksberg for i år. Standene pakkes sammen. Slanger og mus leveres tilbage til Zoologisk Have – dem der overlevede.

Fakta

Science på Frederiksberg afholdes hvert år i uge 39 og løber over tre dage.
4. års studerende på læreruddannelsen Nyelandsvej, alle 8. klasser i Frederiksberg Kommune og forskellige samarbejdspartnere præsenterer forskellige naturfaglige emner for skoleklasser fra hele Storkøbenhavn.
Science på Frederiksberg er et samarbejde mellem Frederiksberg Kommune, Zoologisk Have, Frederiksberg Forsyning, Københavns Universitet, Planetariet og Københavns Professionshøjskole. I år var der yderligere samarbejde med Videnskabsteatret, Musikmuseet og Smagens Dag.