Genveje


Lærerstuderende ændrer byrum med kunst

Et hold lærerstuderende med linjefag i billedkunst rev tre dage ud af kalenderen i en uge og flyttede ind på Kulturværftet i Helsingør. Mød Mads, som var med, og hør, hvad han fik ud af det intensive forløb.

En tirsdag morgen i det klare efterår drog 35 lærerstuderende fra Københavns Professionshøjskole til Helsingør for at udforske byrummet og med billedkunst ændre byen en smule. Opgaven lød; gå ud i byen og find et sted, som I vil ændre. I kan f.eks. vælge at kommentere, forskønne, tilføje eller gøre en lokalitet mere funktionel. Tidsrammen er tre dage. Værsgo, sæt i gang.

Lokalt afsæt

Og i gang gik de. Blandt andet Mads Nielsen, lærerstuderende på 4. årgang og med billedkunst som linjefag. Sammen med sin gruppe valgte han at gå i dialog med nogle af de lokale i Helsingør for at løse opgaven. Her kom de i snak med en mor, som pegede på, at der manglede legepladser, hvor børn kunne lege, mens de voksne kunne sidde og slappe af. Og allerhelst med udsigt over vandet. Med udgangspunkt i dette ønske gik gruppen nu i gang med en kreativ udviklingsproces, hvor der blev skitseret og lavet små modeller af idéen.


Sådan ser modellen ud, når den er photoshoppet ind i de omgivelser på havnene, hvor den er tænkt. Foto: Mads Nielsen

- Målet var at skabe noget nyt, som kunne kombinere leg med afslapning og god udsigt ud over vandet. Og derfor fandt vi på at lave en legeplads ved havnen, inspireret af bølgernes organiske former – med plads til både leg og afslapning, fortæller Mads.

For at gøre idéen mere virkelig tegnede Mads og gruppen den digitalt i 3D, og fik den skåret og fræset ud i træ med CNC-fræser og laserskærer. Herefter stod de med et stort puslespil af deres færdige idé, som blev samlet til en større model og udstillet til slut i forløbet.


Mads Nielsen med den færdige model af den bølgeinspirerede legeplads. Foto: Asger Hunov

Intensiv læring 

At billedkunstholdet tog til Kulturværftet i Helsingør, var ingen tilfældighed. Faktisk var de blevet inviteret af CATCH, som er et væksthus for kreative studerende under Helsingør Kommune. Her sad de side om side med gode folk, som fulgte holdets projekter på sidelinjen.

-Det giver et nyt perspektiv at komme uden for skolens fire vægge og gå i dialog med et lokalsamfund. Det at inddrage omverdenen og udnytte de potentialer, der er for samarbejde, er noget, som jeg vil tage med mig videre, når jeg en dag står over for min egen klasse, siger Mads og fortsætter;

-Derudover har det været fedt at arbejde intensivt med den samme idé i tre dage. Det er ikke hver dag, der er tid til at gå i dybden med de forskellige faser af den kreative proces og kræse om at udforske, idégenere, udvikle og til sidst realisere den færdige idé. 

Billedkunst på dansk

Når Mads en dag lander i folkeskolen som færdiguddannet  lærer, er drømmen at få lov at undervise i billedkunst i de større klasser. Men også i andre fag giver billedkunsten god mening.
-Billedkunst og dansk supplerer hinanden rigtig godt. For eksempel i en analyse hvor man kigger på samspillet mellem tekst og billeder, eller hvis man arbejde med at udtrykke sig på andre måder end skrift og tale, slutter han.