Genveje


Kendt debattør og kommunikationsekspert gæstede Københavns Professionshøjskole

Hvordan formidler man faktuel viden om sundhed, når flere og flere selvbestaltede sundhedseksperter på blogs, i tv og magasiner giver stribevis af mere eller mindre lødige sundhedsråd til borgerne? Det fortalte en engageret Anna Thygesen om i dag på uddannelsen i ernæring og sundhed.

Anna Thygesen

27. september 2019 
Af Marianne Meinke

Anna Thygesen er kommunikationsekspert og bl.a. kendt for programmet ‘Det vi taler om’ på Radio 24-7. Som leder af WeDoCommunication har hun været ansvarlig for flere sundhedskampagner, bl.a. for den omdiskuterede HPV-vaccine. Tirsdag den 26. september var hun inviteret til at holde oplæg på ernæring og sundhedsuddannelsen på Campus Sigurdsgade. 

Foran 40 interesserede ernæring og sundhedsstuderende fortalte hun bl.a. om Arlas kampagne for
at få folk til at drikke mere mælk – i en tid, hvor en del af befolkningen afviser mælk af dyreetiske eller sundhedsmæssige årsager. 

”Mælk er blevet en religion. Noget man kan tro på eller ikke tro på. Arlas ’sundfornuft-kampagne’ tager for det første udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger omkring mælk, og for det andet taler de til de 57 procent af befolkningen, der synes, at det nu er gået for vidt med bl.a. go vegan-bevægelsens kritik af mælk,” sagde Anna Thygesen. 

Evidens viger for holdninger

”Man kan være fan af Arla eller ej, men det er klogt af dem at satse på at aktivere den målgruppe, der enten er positive over for mælk eller måske er lidt i tvivl. Pointen er, at der er så mange følelser i mange af sundhedsdebatterne, at man ikke kan argumentere med facts. Man kan bekræfte folk i, at meget af det, man læser på nettet – bl.a. om mælk – er uden hold i virkeligheden. At de skal lytte til deres sunde fornuft,” fortsatte hun. 

En studerende pegede på, at man vel må tage udgangspunkt i, hvad der er evidens for. 

”Ja, men dem, der er uenige, har evidens for noget andet. Arla eller andre ville aldrig kunne overbevise de mest hardcore veganere om, at mælk er sundt – uanset hvor mange rapporter, man kommer med. De har nogle andre rapporter. Sådan nogle ernæring og sundhedsstuderende som jer må forholde jer til, at evidens i dag viger for holdninger,” sagde Anna Thygesen. 

Aldrig har mødre været så forvirrede

De studerende diskuterede også vaccinationsmodstand, sundhedsmyter -  og forskellen mellem mænd og kvinder, når det handler om at tro eller ikke tro på officielle sundhedsråd.

”Kvinder er meget mere følelsesfulde og passionerede omkring sundhed – især når det handler om deres børn. Aldrig har mødre været så forvirrede over, hvad de skal proppe i munden på deres børn, som de er i dag. Det er i særlig grad kvinder, der hopper på ’alt det crap’, der står om sundhed på nettet,”  sagde Anna Thygesen. 

Det var lektor Line Palle Andersen, der sammen med sin kollega Mia Irene Kristensen havde inviteret Anna Thygesen som led i valgfaget om ’bæredygtig innovation og projektledelse’.

”Når vores studerende en dag skal ud og løfte ernærings- og sundhedsopgaver, vil de møde sundhedsmyter, der stammer fra selvbestaltede sundhedseksperter. Det er ikke altid, at de sundhedseksperter, der optræder i medierne, har fagligheden i orden. Vores studerende skal kunne navigere i de mere eller mindre lødige sundhedsråd og samtidig holde fast i og formidle deres faglighed over for borgerne,” siger Line Palle Andersen.