Genveje


15 naturfagstalenter klar til start

Talentprogrammet ’Copenhagen Honours College’ går i luften d. 29. august med 15 flittige naturfagslærerstuderende ombord

23. august 2018

Emil Sihvonen Kromann er et af naturfagstalenterne. Han kalder sig selv en nørd men fremstår nærmere som den naturfagslærer, man ville ønske, man selv havde haft. Mød ham her.

- Kloden er er ved at svømme over med globale og lokale klimaudfordringer, og jeg skal komme efter dig! Og det er de elever, som er i folkeskolen nu, der skal være med til at løse dem.

Sådan siger Emil Sihvonen Kromann på et tidspunkt i vores samtale, da jeg spørger ham om, hvorfor det er så vigtigt at sætte ekstra fokus på naturfag i den danske folkeskole. Så præmissen er klar! Og det giver god mening, at Novo Nordisk Fonden har bevilget knap 28 mio. kr. til et femårigt projekt, hvor Københavns Professionshøjskole hvert år kan tilbyde 15 flittige naturfagslærerstuderende at udvikle deres talent. 

Hands on 

Talentforløbet hedder ’Copenhagen Honours College’, og Emil er med på det første hold, som starter programmet op d. 29. aug. Her skal han sammen med 14 andre naturfagslærerstuderende gennemgå et 2-årigt forløb, svarende til et halvt års fuldtidsstudie, ud over grunduddannelsen. Emil og de andre vil blive trænet i at udvikle konkrete undervisningsforløb, kunne deltage i relevante forsknings- og udviklingsprojekter og fordybe sig i faglige og tværfaglige problemstillinger. Derudover vil de blive tilknyttet en fast partnerskole, som de igennem hele forløbet samarbejder tæt med.

- Jeg har en klar forventning om, at talentprogrammet vil stille mig bedre som underviser, når jeg er færdig om to år. Jeg vil gerne udfordres og have en tættere kontakt med praksis. Arbejde med den nyeste forskning og undervisningsforløb – og prøve det af ude i virkelighedens klasseværelse. Mere hands on.  

- Jeg har set mig selv i spejlet og erkendt, at jeg nok er lidt af en nørd, der stræber efter at gøre noget ekstra. Jeg har visioner for folkeskolen, som jeg gerne vil realisere. Hvis jeg skal lykkes med det, kræver det, at jeg kravler så højt op på stigen som muligt for at dygtiggøre mig.

 

Naturfaglig vejviser

Emil elsker folkeskolen, sådan udtrykker han det med egne ord. Og også naturfag, som han har med sig hjemmefra med en far, der underviser i faget på gymnasiet. Og visionerne, som han taler om, bunder i et ønske om at gøre noget i børnehøjde, som på sigt kan være med til at gøre en forskel i det store globale regnskab;

- Mine elever skal ikke være naturfagsspecialister, når de går ud af folkeskolen. Men jeg vil vise dem, hvor sjovt og spændende faget kan være, så de får lyst til at gå videre af den vej i deres uddannelses- og arbejdsliv. Det er jo dem, som skal være med til at løse nogle af de udfordringer, vi står over for i verden. 

- Derfor drømmer jeg om at tænke naturfag på en ny måde, hvor man ser på sammenhænge i stedet for altid at have fokus på resultatet. Det skal handle om at lege og undersøge. Stille de ’dumme’ spørgsmål og undre sig over dem. 

Slutteligt er der blot tilbage at sige; held og lykke til Emil og de 14 andre dygtige naturfagslærerstuderende, som er de første talenter på ’Copenhagen Honours College’.  

Vil du vide mere om ’Copenhagen Honours College’, så kontakt: 
Nina Troelsgaard Jensen
51632721 // NIJE@kp.dk 

Eller læs mere i artiklen: Nyt talentprogram på læreruddannelsen vil styrke naturfagene i skolen