Gå til indhold
Prisvinderne Sanne Sigaard Hansen og Laura Stæhr Tranevig fra Københavns Professionshøjskole (Foto: Klaus Holsting, Lærerprofessionen.dk)

KP-dimittender vinder hovedpriser ved lærerfest

Lærerne Laura Stæhr Tranevig og Sanne Sigaard Hansen fra KP vandt hovedpriserne for året bedste bachelorprojekt og diplomprojekt ved lærerprofessionens prisfest

Hvordan kan man som lærer i folkeskolen styrke elevernes relation til naturen, så de passer bedre på den? Og hvordan kan man som matematikvejleder få elever til at tænke mere matematik – uanset niveau?

Det er omdrejningspunktet i de to afgangsprojekter, som fredag eftermiddag blev hyldet ved lærerprofessionens årlige prisfest – for bedste bachelorprojekt og diplomprojekt i 2023. Og i år er de to hovedprisvindere begge fra Københavns Professionshøjskole.

Laura Stæhr Tranevig dimitterede fra Københavns Professionshøjskole i sommeren 2023 og er i dag ansat som lærer på Syvstjerneskolen i Værløse.

I bachelorprojektet ’Elevers relation til naturen’ undersøgte hun elevernes natursyn fx ved at interviewe og videofilme elever fra 1. og 2. klasse og lade dem rangere fotos efter, hvad de mener er ’mindst’ og ’mest’ natur. Hun observerede også elever i en klasse, hvor undervisningen var flyttet ud i naturen – og her lyder konklusionen, at undervisningen i naturen motiverer eleverne.

“Det er motiverende for eleverne, at man kan tage udgangspunkt i deres egen livsverden. Det åbner dem for både læring og dannelse, hvilket på længere sigt kan betyde, at de bliver handlekompetente. Skal de tage aktiv stilling til naturen, kræver det, at de har været ude i den. Det gør det nemmere at forholde sig til den”, siger Laura Stæhr Travevig.

Dommerkomiteen skriver følgende om Laura Stæhr Travevigs projekt:

”Dannelsesdimensionen i naturfag er vigtigere end nogensinde. Laura Stæhr Tranevigs projekt kåres som årets bedste bachelorprojekt for på forbilledlig vis at kaste lys over elevers relation til naturen – både som udgangspunkt og mål for undervisningen”

”Gennem sensitive og åbne analyser af tredjeklasseselevers udsagn og tegninger undersøges deres naturforståelser, sådan som de kommer til udtryk i det helt konkrete. Således udfolder Laura en væsentlig lærerfaglig kompetence, og hun behandler empirien nuanceret, metodisk sikkert og skarpt!”

Prisvinderne Sanne Sigaard Hansen og Laura Stæhr Tranevig fra Københavns Professionshøjskole (Foto: Klaus Holsting, Lærerprofessionen.dk)
Prisvinderne Sanne Sigaard Hansen og Laura Stæhr Tranevig fra Københavns Professionshøjskole (Foto: Klaus Holsting, Lærerprofessionen.dk)

Problemløsningsopgaver i matematik

Sanne Sigaard Hansen afsluttede sit diplomprojekt ’udvikling af understøttende undervisning’ som matematikvejleder på Københavns Professionshøjskole denne sommer. Hun er ansat som matematikvejleder på Virum Skole, hvor hun sammen med en vejlederkollega analyserede en understøttende indsats i matematik.

Når elever har matematik, er det ifølge Sanne Sigaard Hansen langt fra alle, som i løbet af en time reelt tænker matematisk. Det gælder især de svage elever. Derfor var Sannes tilgang til projektet, at eleverne skulle tænke mere selv og være aktive med problemløsningsopgaver. I stedet for et matematikstykke får de et problem, som de skal løse via matematik.

“Vi tager udgangspunkt i børnenes tanker om, hvorfor deres bud kan være en løsning. Vi kan have en dialog, om, hvorfor de kommer med den løsning, som de gør, og hvorfor andre måske har et andet bud. På den måde er de aktive og forstår, hvorfor de gør tingene,” siger Sanne Sigaard Hansen.

Dommerkomiteen havde følgende roser med til Sanne Sigaard Hansens projekt:

Med en autentisk, nuanceret og reflekteret tilgang til både elevernes arbejde med matematikken, kollegernes udvikling af deres matematikdidaktiske praksis og sin egen rolle som vejleder bidrager Sanne til at forstå, hvordan især de matematikudfordrede elever kan støttes i at arbejde selvstændigt med matematiske problemer”

”Projektet er vidende og systematisk formidlet og fanger også den ikke-matematiske læser. Der er – med reference til en af de anvendte teoretikere – lav indstigning og højt til loftet.  Et indsigtsfuldt, velunderbygget og vigtigt projekt!”

Fakta om Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives af landets professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen i fællesskab. Udover priserne for de bedste afslutningsprojekter fra læreruddannelsen, uddeles der priser til de bedste diplomprojekter fra lærernes efteruddannelse.

Dommerkomiteerne er uafhængige, og medlemmerne er lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og universitetsforskere.

Kontaktpersoner

Laura Stæhr Tranevig

Nyuddannet lærer og vinder af årets bedste bachelorprojekt

+45 42 22 84 30

Sanne Sigaard Hansen

Lærer og matematikvejleder - og vinder af årets bedste diplomprojekt

+45 29 91 95 45

Michael Duus Andersen

Pressechef

+45 23 44 53 83