Interview: Teknologiforståelse skal være for alle – ikke for de få
Regeringen har netop lanceret en ny digitaliseringsstrategi for Danmark. Dekan Jakob Harder fra Københavns Professionshøjskole opfordrer politikerne til at inddrage uddannelsessektoren i det videre arbejde
6. maj 2022
Regeringen har den 5. maj offentliggjort en ny digitaliseringsstrategi ”Sammen om den digitale udvikling”. Med hele 61 forslag lægger strategien op til en bred indsats, men hvis man spørger dekan Jakob Harder fra læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole, så er det indsatserne, der har folkeskolen og skolelærerne som omdrejningspunkt, der er blandt de allervigtigste.
“Derfor er det også vigtigt, at der i strategien peges på, at eleverne i folkeskolen skal kunne forholde sig kritisk og konstruktivt til digitale teknologier, ligesom de skal forberedes på at kunne begå sig i et digitalt samfund. Vi har ventet meget længe på, at regeringen skulle rykke på den dagsorden”, siger Jakob Harder, der også er formand for universiteternes og professionshøjskolernes fælles styregruppe om digital teknologiforståelse.
Forsøgsprogram har samlet støv
Han henviser til, at det nu er fem år siden, at et storstilet forsøgsprogram om teknologiforståelse i folkeskolen blev sat i gang på 46 skoler. Dengang var Danmark foran de fleste andre lande omkring os, når det handlede om netop teknologiforståelse.
”Siden er forsøget både afsluttet og evalueret, men der har været larmende tavshed fra regeringens side. Det har været dybt utilfredsstillende for skoler og kommuner, mens digital teknologiforståelse i samme periode er blevet noget for de heldige børn og unge, hvor skoler, kommuner eller forældre har ressourcer til den ekstra indsats”, forklarer Jakob Harder.
Han mener, at regeringen omsider er på rette spor med den nye strategi, men har en række budskaber, som politikerne bør tage med i det videre arbejde. Det er ifølge Jakob Harder vigtigt, at indsatsen kommer alle børn og unge til gode. Digitaliseringen øger hver dag uligheden blandt børn og unge i Danmark, så det nytter ikke noget kun at fortsætte med forsøg i de velstående kommuner eller valgfag for de velstillede.
”Derudover må indsatsen ikke reduceres til at putte teknologi ind i skolen. Det er der allerede meget af. Teknologiforståelse handler om mennesker, ikke teknologi. Vores generation har måske mistet styringen, men de kommende generationer skal styre teknologien og ikke lade sig styre af den”, advarer Jakob Harder.
Teknologiforståelse skal gælde i hele uddannelsessystemet
Endelig understreger han, at livet jo ikke slutter med folkeskolen. Derfor er det vigtigt at sætte bredt ind i hele uddannelsessystemet. Det er positivt, at regeringen i lanceringen f.eks. peger på læreruddannelsen, da det er helt nødvendigt, at nye lærere klædes på til opgaven. Men der skal også mere til gennem hele uddannelsessystemet.
”Her på Københavns Professionshøjskole holder vi fast i, at teknologiforståelse er for alle – ikke for de få. Derfor er teknologiforståelse en fast bestanddel af læreruddannelsen, og 2.400 lærerstuderende har allerede været gennem vores modul i teknologiforståelse”, siger Jakob Harder.
Han opfordrer derfor politikerne på Christiansborg til at lytte til de faglige miljøer i uddannelsessektoren – samt kommuner, skoler og lærere, hvis digitaliseringsstrategien virkelig skal gøre en mærkbar forskel for børnene.