Gå til indhold

God undervisning tager udgangspunkt i de studerendes ønsker, drømme og kvalifikationer

Adjunkt Daniel Panduro fra læreruddannelsen modtager Årets Undervisningspris 2024 på Københavns Professionshøjskole. For praksisnær og aktiverende undervisning på et højt fagligt niveau

Tekst: Michael Duus Andersen, Foto: Svend Rossen

”Det gør mig virkelig stolt. Særligt fordi det er mine studerende og kollegaer, der har indstillet mig til prisen. Og fordi jeg hver eneste dag bliver bekræftet i, at jeg har kollegaer fra den allerøverste hylde – for at bruge et ’Annette Heicks udtryk’. Men helt ærligt: Jeg ved ikke, om jeg gør noget, som mange af mine kollegaer ikke også gør. Der er i hvert fald en meget høj kvalitet i den undervisning, der bliver leveret. Derfor er det en stor ære at både flere af mine studerende og dygtige kollegaer har peget på mig”

Sådan siger 36-årige Daniel Panduro, der er adjunkt og samfundsfagsunderviser på KP’s læreruddannelse. Og som nu også er blevet tildelt KP-prisen for Fremragende Undervisning.

Daniel Panduro er en kendt og populær skikkelse på KP’s læreruddannelsen. De lærerstuderende knuselsker hans aktiverende og gennemførte undervisning, der altid formår at kombinere et sublimt fagligt niveau med en god portion humor. Og som fagpanelet bag prisuddelingen skriver:

”Daniel formår at gøre abstrakt teori letforståelig og underviser på en måde, der er direkte anvendelig, når de studerende selv skal undervise eleverne i folkeskolen. Han formår at få sine studerende til at føle sig betydningsfulde for både ham selv, undervisningen og læringsforløbet på holdet. Det er tydeligt, at det at være underviser ikke bare er et job for Daniel. Han er personligt engageret i hver enkelt studerende – og brænder for at hjælpe både studerende og kollegaer, alt det han kan”.

Daniel Panduro er selv uddannet skolelærer fra Professionshøjskolen Metropol tilbage i 2014. Siden har han videreuddannet sig som cand.mag fra RUC samt arbejdet som folkeskolelærer på Amager. De seneste fire år har han været underviser her på KP – med særligt fokus på faget samfundsfag, som han med stort engagement selv omtaler som ’skolens vigtigste fag’.

”Jeg nyder virkelig at være en del af læreruddannelsen. Især den daglige kontakt med vores studerende. Unge mennesker der, for manges vedkommende, kunne havde valgt alt muligt i hele verden. Men de valgte uddannelser, hvor man skal være noget for andre end sig selv”

”Det er et stort privilegium. Nogle gange bliver jeg helt overvældet af det ansvar, der ligger på mine skuldre. Hvis jeg uddanner dygtige lærere, bliver eleverne i skolen dygtige. Og hvis de bliver dygtige, får de som udgangspunkt et bedre liv. Det er da et helt vildt ansvar”, siger Daniel Panduro.

Adjunkt Daniel Panduro fra læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole

Praksisnær undervisning ude på skolerne

Når han planlægger sin undervisning af fremtidens skolelærere, så forsøger han altid at gøre den så aktiverende og praksisnær som muligt. Og meget gerne væk fra campus og ud i verden.

Hvis der fx arbejdes med demokratiformer og det pædagogiske paradoks, tager han sine lærerstuderende under armen og besøger en skole, der har særlige erfaringer med den udfordring. Eller hvis holdet arbejder med folkeskolens afgangsprøve, så finder Daniel en folkeskole, som de kan besøge og tale med lærerne om, hvordan teorierne kan omsættes i praksis.

”Så stiller jeg ofte spørgsmålet: ’Det er fint det der, men hvad gør du, når du står foran en gruppe 14-årige, der primært interesserer sig for Fortnite og Caroline fra parallelle-klassen? Hvordan vil du overbevise dem om, at ideologier, inflation og socialisering er vigtigt?’ Ultimativt er det jo spørgsmål, som mine studerende skal kunne svare på. Og her er et af svarene netop at lave legende, praksisnær og inddragende undervisning. Både på læreruddannelsen og i folkeskolen”.

Når Daniel Panduro underviser, så forsøger han altid at tage udgangspunkt i sine studerendes ønsker, drømme og kvalifikationer. God undervisning er nemlig at tage det fulde ansvar for at flytte sine studerende fra et sted til et andet, forklarer han.

”Det skal altså være en undervisning hvor de studerende ikke kun skal lære noget, fordi det er fedt at kunne sige det til en eksamen. Det skal kunne bruges til noget. Om det er den pædagogstuderende der skal styrke børns legekultur, forvalteren der skal stå for innovation og borgerinddragelse eller mine lærerstuderende der skal gøre en flok forvirrede teenagere til dygtige og demokratiske borgere”.

Rektor Anne Vang Rasmussen fra Københavns Professionshøjskole ved overrækkelsen af Årets Undervisningspris

Fakta om prisen for fremragende undervisning 2024

KP tildeler årligt en pris for fremragende undervisning eller bidrag til fremragende undervisning. Prisen kan tildeles ansatte enkeltpersoner eller teams, som har skabt fremragende undervisning eller på afgørende vis skabt grundlag herfor til gavn og glæde for studerende og kursister.

I vurderingen af indstillingerne lægges der særligt vægt på følgende kriterier:

  • Høje faglige krav i undervisningen, der styrker læring
  • Aktiverende undervisning
  •  Relationsskabelse
  • Skabt grundlag for og understøttet fremragende undervisning

De tidligere prismodtagere er lektor Ann Kristina Mikkelsen Bojsen fra uddannelsen katastrofe- og risikomanager (2019), lektor Michael René fra ernæring- og sundhedsuddannelsen (2021) samt lektorerne Jacob Clausen og Rasmus Præstmann Hansen fra pædagoguddannelsen (2023)

Kontakt

Michael Duus Andersen

Pressechef

+45 23 44 53 83

Daniel Panduro

Adjunkt

+45 41 89 75 20