Publikationer
Oversigt over NCE's publikationer udarbejdet på baggrund af forsknings- og udviklingsprojekter.
Deltagerne i erhvervsuddannelse
Udsatte unge på erhvervsuddannelserne: – imellem inklusion, marginalisering og fragmentering?
Reform 2015 og undervisningsdifferentiering
Stolthed - faglighed, uddannelseskultur, dannelse - i erhvervsuddannelserne
Materiale til den erhvervspædagogiske diplomuddannelse,
Stolthed i erhvervsuddannelserne: resultater af en undersøgelse
Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelse
Praksisbaseret dannelse og læring i FGU
Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser
Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis,
Erhvervs- og praksisrettet læring og didaktik
Uddannelse af gæsteinstruktører i skoleoplæringen
Rapporten sætter fokus på skoleoplæringen på erhvervsskolerne og belyser særligt muligheder og barrierer ift. at inddrage af gæsteinstruktører fra virksomheder i skoleoplæringen.
Rapporten er udviklet i et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, UCN act2learn, Professionshøjskolen Absalon og UCL Erhvervsakademi. Projektet er igangsat og finansieret af Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet (STUK).
Praktikkens didaktik: Praktikvejledning på SOSU og PAU
Ny uddannelsespraksis: en antologi om arbejdet med uddannelseseksperimenter
Erhvervspædagogisk didaktik
Talentudvikling i industrifagene
Fem casestudier i CoE.
Stolthedsdidaktik: et inspirationsmateriale
Praksislæring i erhvervsuddannelserne - hvordan?
Ind i praksis: praksisinddragelse og differentiering i erhvervsuddannelserne
Lærerarbejde og skoleudvikling
Forhindringer for samarbejde om pædagogisk udvikling mellem skoleledere og lærere:
Belyst gennem et aktionsforskningsprojekt i erhvervsuddannelserne.
Professionel dømmekraft
Om at vende indsigter til nye udsigter gennem eksperimenterende lærerpraksis.
Kulturudvikling gennem strategisk kompetenceudvikling - KUSK
Samskabelse mellem ledelse og lærere om udvikling af pædagogisk og didaktisk praksis.
Når forskningscirkler skaber kompetenceløft i og omkring skolens praksis
Fagligt entreprenørskab i erhvervsuddannelserne
en kvalitativ analyse af, hvordan undervisning gennem entreprenørskab kan påvirke elevers læring, motivation og lyst til at deltage i uddannelse.
Experiments as a transformative force in educational practice
European Conference on Educational Research 2013.
Nye fortællinger om lærerarbejde i erhvervsuddannelserne
Set gennem arbejdet med uddannelseseksperimenter.
Forhindringer for samarbejde om pædagogisk udvikling mellem skoleledere og lærere:
Belyst gennem et aktionsforskningsprojekt i erhvervsuddannelserne.
Kulturudvikling gennem strategisk kompetenceudvikling - KUSK
Samskabelse mellem ledelse og lærere om udvikling af pædagogisk og didaktisk praksis.
Digitalisering og teknologiforståelse
God digital undervisning
Inspirationsmaterialet er skrevet til lærere i erhvervsuddannelserne, som ønsker at komme godt videre med digital undervisning.
Tilstedeværelse og flere virkeligheder
Learning effectiveness of 360° video:
Experiences from a controlled experiment in healthcare education. Interactive Learning Environments.
Quality Guide: Quality Guidelines to Improve the Quality of Distance Learning Institutes in Europe
Creating Evaluation Profiles for Games Designed to be Fun
An Interpretive Framework for Serious Game Mechanics.
Digital læring i AMU
Velfærdsteknologi og læringsteknologi med MOOC som eksempel.
Internationalt
Vocational education and training in Europe: Denmark
Apprenticeship-type schemes and structured work-based learning programmes: Denmark.
International mobility in apprenticeships: focus on long-term mobility: Denmark
Cedefop opinion survey on vocational education and training in Europe: Denmark
Guidance and outreach for inactive and unemployed - Denmark
Andre publikationer
Sandheder og menneskesyn: pædagogisk videnskabsteori for erhvervsskolelærere
Gamle publikationer
Veje til mere chancelighed i uddannelse
Resultater fra udviklingsprojektet Chanceulighed - nej tak. Bogen kan købes ved henvendelse til NCE. Pris: 125 kr.
Iværksætteri og innovation i erhvervsuddannelserne
I lag med erhvervspædagogikken
Læsning og skrivning i pædagogiske diplomuddannelser
Bestil publikationen hos forlaget.
Rød, gul, grøn - en metode til undervisningsdifferentiering
Pris: kr. 135,- + moms
Klasseledelse i erhvervsuddannelserne