Gå til indhold

Information om coronavirus

Publikationer

Nedenfor er en oversigt over NCE's publikationer, som er udarbejdet på baggrund af forsknings- og udviklingsprojekter.

Deltagerne i erhvervsuddannelse

  • Larsen, N. B., Brodersen, A., & Bjerre, C. (2015). Udsatte unge på erhvervsuddannelserne: – imellem inklusion, marginalisering og fragmentering?. Professionshøjskolen Metropol.

  • Allermand, G., Jensen, H. H., Rasmussen, C. L., & Svejgaard, K. L. (2016). Reform 2015 og undervisningsdifferentiering. Professionshøjskolen Metropol.

  • Allermand, G., Andersen, O. D., Østergaard, J. T., & Hersom, H. (2019). Stolthed - faglighed, uddannelseskultur, dannelse - i erhvervsuddannelserne: materiale til den erhvervspædagogiske diplomuddannelsen. Nationalt Center for Erhvervspædagogik.

  • Hersom, H., Andersen, O. D., Østergaard, J. T., & Allermand, G. (2019). Stolthed i erhvervsuddannelserne: resultater af en undersøgelse . Nationalt Center for Erhvervspædagogik . Nationalt Center for Erhvervspædagogik.

  • Andersen, O. D. (2015). Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelse. Professionshøjskolen Metropol

  • Koch, H. H., & Sørensen , D. (2019). Praksisbaseret dannelse og læring i FGU.EMU.dk.

  • Baagøe Nielsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M., & Jensen, H. H. (red.) (2018). Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: – erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. (Uddannelse og læring; Nr. 1). Frydenlund Academic.

Erhvervs- og praksisrettet læring og didaktik

  • Bisgaard, J., Lerbech, I., & Thanning, D. (2019). Praktikkens didaktik: Praktikvejledning på SOSU og PAU. Gyldendal Uddannelse.

  • Sørensen , D., & Poulsen, L. (red.) (2015). Ny uddannelsespraksis: en antologi om arbejdet med uddannelseseksperimenter. Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium, Den europæiske socialfond og region Hovedstaden.

  • Andersen, O.,D.(2018). Apprenticeship toolbox. https://www.apprenticeship-toolbox.eu/

  • Andersen, O. D., & Christensen, A. A. (2016). Erhvervspædagogisk didaktik. Hans Reitzels Forlag.

  • Iversen, K. S., Koudahl, P., Andersen, O. D., & Allermand, G. (2015). Talentudvikling i industrifagene: Fem casestudier i CoE. Professionshøjskolen Metropol.

  • Andersen, O. D., Østergaard, J. T., Allermand, G., & Hersom, H. (2019). Stolthedsdidaktik: et inspirationsmateriale. Nationalt Center for Erhvervspædagogik.

  • Hersom, H. (2019). Praksislæring i erhvervsuddannelserne - hvordan? EMU.dk.

  • Hersom, H. & P. Koudahl (red.), (2017). Ind i praksis: praksisinddragelse og differentiering i erhvervsuddannelserne. PRAXIS.

Lærerarbejde og skoleudvikling

  • Hersom, H., & Sørensen , D. (2019). Forhindringer for samarbejde om pædagogisk udvikling mellem skoleledere og lærere: Belyst gennem et aktionsforskningsprojekt i erhvervsuddannelserne. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 9(2), 132-155. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.1992132.

  • Sørensen , D. (2019). Professionel dømmekraft: om at vende indsigter til nye udsigter gennem eksperimenterende lærerpraksis. Dansk Pædagogisk Tidsskrift

  • Sørensen , D., Bloch, R. N., Østergaard, J. T., & Jensen, H. H. (2018). Kulturudvikling gennem strategisk kompetenceudvikling - KUSK: samskabelse mellem ledelse og lærere om udvikling af pædagogisk og didaktisk praksis. Københavns Professionshøjskole.

  • Sørensen , D., & Gottlieb, S. (2018). Når forskningscirkler skaber kompetenceløft i og omkring skolens praksis. I C. Wegener, & B. Lausch (red.), Tæt på kompetenceudvikling (s. 111-126). Munksgaard .

  • Sørensen , D., Day, B. N., Minds, S., Christensen, S. M., Boniface, J. V., & Allermand, M. M. (2017). Fagligt entreprenørskab i erhvervsuddannelserne: en kvalitativ analyse af hvordan undervisning gennem entreprenørskab kan påvirke elevers læring, motivation og lyst til at deltage i uddannelse. Professionshøjskolen Metropol.

  • Sørensen , D., & Hutters, C. (2015). Experiments as a transformative force in educational practice. European Conference on Educational Research 2013: Creativity and Innovation in Educational Research - Bahcesehir University, Istanbul, Turkey

  • Brander, J., & Sørensen, D. (2015). Nye fortællinger om lærerarbejde i erhvervsuddannelserne - Set gennem arbejdet med uddannelseseksperimenter. Paper præsenteret ved NordYrk 2015, Helsinki, Finland.

  • Hersom, H., & Sørensen , D. (2019). Forhindringer for samarbejde om pædagogisk udvikling mellem skoleledere og lærere: Belyst gennem et aktionsforskningsprojekt i erhvervsuddannelserne. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 9(2), 132-155. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.1992132

  • Sørensen , D., Bloch, R. N., Østergaard, J. T., & Jensen, H. H. (2018). Kulturudvikling gennem strategisk kompetenceudvikling - KUSK: samskabelse mellem ledelse og lærere om udvikling af pædagogisk og didaktisk praksis. Københavns Professionshøjskole.

Digitalisering og teknologiforståelse

  • Helms, N. H., & Majgaard, G. (2020). Tilstedeværelse og flere virkeligheder. Læring og Medier, (20)

  • Ulrich, F., Helms, N. H., Frandsen, U. P., & Rafn, A. V. (2018). Learning effectiveness of 360° video: experiences from a controlled experiment in healthcare education. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1579234

  • Helms, N. H. (2019). Teknologiforståelse - skolerne er nøglen til den nye faglighed. Liv I Skolen, 21(1),

  • Born, P., Helms, N. H., Dieckmann, H., Hopwood, T., Straub, A., & Trasler, J. (2018). Quality Guide: Quality Guidelines to Improve the Quality of Distance Learning Institutes in Europe. Manchester: EADL

  • Ulrich, F.; Helms, N.H. (2017). Creating Evaluation Profiles for Games Designed to be Fun: An Interpretive Framework for Serious Game Mechanics: Simulation & Gaming (ISSN: 1046-8781), 2017.

  • Helms, N.H., Grønbæk, S. (2017). Digital læring i AMU. Mercantec

  • Helms, N. H., & Heilesen, S. (2015). Velfærdsteknologi og læringsteknologi med MOOC som eksempel. I Velfærd, Teknologi Og Læring I Et Professionsperspektiv.UCSJ Forlag

Internationalt

  • Andersen, O. D., & Helms, N. H. (2019). Vocational education and training in Europe: Denmark. (VET in Europe reports; Bind 2018). Cedefop.

  • Andersen, O. D., & Kruse, K. (2015). Apprenticeship-type schemes and structured work-based learning programmes: Denmark.

  • Andersen, O. D. (2019). International mobility in apprenticeships: focus on long-term mobility: DENMARK. Refernet/Cedefop, Thematic Perspectives.

  • Andersen, O. D., & Kruse, K. (2018). Cedefop opinion survey on vocational education and training in Europe: Denmark. (Cedefop ReferNet thematic perspectives series). Cedefop.

  • Andersen, O. D., & Kruse, K. (2018). Guidance and outreach for inactive and unemployed - Denmark. (Cedefop ReferNet thematic perspectives series). Cedefop.

Andre publikationer

  • Gudnason, A. & Hersom, H. (red.). Sandheder og menneskesyn: pædagogisk videnskabsteori for erhvervsskolelærere. PRAXIS.

Gamle publikationer

KulturUdvikling gennem Strategisk Kompetenceudvikling - KUSK

Sørensen, Dorrit et al. (2018). KulturUdvikling gennem Strategisk Kompetenceudvikling - KUSK. Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)

Forfatter

Dorrit Sørensen, Rene Nordin Bloch, Jørgen Theibel, Henrik Hersom Jensen

Talentudvikling i virksomhedspraktikken

Iversen, S. Kjeld et al. (2018), Talentudvikling i virksomhedspraktikken. Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)

Forfatter

Kjeld Sten Iversen, Preben Horsholt Rasmussen, Karin Løvenskjold Svejgaard

Talentudvikling i industrifagene - Fem casestudier i CoE

Allermand, Geert et al. (2015), Talentudvikling i industrifagene - Fem casestudier i CoE. Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)

Forfatter

Geert Allermand, Ole Dibbern Andersen, Kjeld Sten Iversen, Peter Koudal

Inspirationskatalog om Talentundervisning

Allermand, Geert et al. (2015), Inspirationskatalog om Talentundervisning. Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)

Forfatter

Geert Allermand, Ole Dibbern Andersen, Kjeld Sten Iversen, Peter Koudal

Veje til mere chancelighed i uddannelse

Svejgaard, L. Karin et al. (2015), Veje til mere chancelighed i uddannelse. Resultater fra udviklingsprojektet Chanceulighed - nej tak. 1. udgave. Professionshøjskolen Metropol

Bogen kan købes ved henvendelse til NCE. Pris: 125 kr.

Forfatter

Karin Løvenskjold Svejgaard, Anne Lund

Udsyn og perspektiv – om erhvervsuddannelsernes internationale innovationslegat

Holm, B. P. & Magnussen, L. (2015).Udsyn og perspektiv – om erhvervsuddannelsernes internationale innovationslegat. Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Redaktion

Pernille Bystrup Holm, Lisbeth Magnussen

Weitblick und Perspektive – über den Internationalen Innovations-fonds der Berufsausbildungen

Holm, B. P. & Magnussen, L. (2015).Weitblick und Perspektive – über den Internationalen Innovations-fonds der Berufsausbildungen. Zentrum für Berufspädagogik

Autoren

Pernille Bystrup Holm, Lisbeth Magnussen

Ny viden om erhvervsuddannelser 2015

Hansen, I. Gro et al. (2015). Ny viden om erhvervsuddannelser 2015. 1. udgave. Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Redaktion

Gro Inge Hansen, Peter Koudahl, Camilla Mehlsen, Maj Juni

Praksis i udvikling 2012 - Erfaringer fra erhvervsskolerne

Holm, B. Pernille. (2012). Praksis i udvikling 2012 - Erfaringer fra erhvervsskolerne. Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Redaktion

Pernille Bystrup Holm

iPad og tablets i undervisningen

Hauerslev, R. Leif. (2012). iPad og tablets i undervisningen. Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Forfatter

Leif Rye Hauerslev

Fastholdelse af etniske elever

Christensen, A. Albert. (2012). Fastholdelse af etniske elever i overgangen fra folkeskole til erhvervsuddannelser. Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Forfatter

Albert Aastrup Christensen

Iværksætteri og innovation i erhvervsuddannelserne

Gottlieb, Susanne et al. (2011). Iværksætteri og innovation i erhvervsuddannelserne. Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen

Forfatter

Susanne Gottlieb, Dorrit Sørensen, Hans Henrik Koch

I lag med erhvervspædagogikken

Størner, T. & Hansen, A. J. (2011). I lag med erhvervspædagogikken. Erhvervsskolernes Forlag

Redaktion

Torben Størner, Jens Ager Hansen

Grundforløbspakker - virker de efter hensigten og hvordan udvikler vi dem?

Sørensen, H. K. & Størner, T. (2011). Grundforløbspakker - virker de efter hensigten og hvordan udvikler vi dem?. Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Forfatter

Karsten Holm Sørensen, Torben Størner

Læsning og skrivning i pædagogiske diplomuddannelser

Jakobsen, H. Karin et al. (2011). Læsning og skrivning i pædagogiske diplomuddannelser. Munksgaard Danmark

Bestil publikationen hos forlaget

Forfatter

Karin Hartje Jakobsen, Bente Lausch, Anne-Grethe Madsen

Rød, gul, grøn - en metode til undervisningsdifferentiering

Svejgaard, L. Karin. (2011). Rød, gul, grøn - en metode til undervisningsdifferentiering. Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Pris: kr. 135,- + moms

Forfatter

Karin Løvenskjold Svejgaard

Elevtrivsel er guld værd - god praktikoplæring i erhvervsuddannelserne

Bjerre, C. & Lamscheck-Nielsen, R. (2011). Elevtrivsel er guld værd - god praktikoplæring i erhvervsuddannelserne. Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Forfatter

Charlotte Bjerre, Regina Lamscheck-Nielsen

Praksis i udvikling 2011 - Erfaringer fra erhvervsskolerne

Gottlieb, Susanne et al. (2011). Praksis i udvikling 2011 - Erfaringer fra erhvervsskolerne. Nationalt Center for Erhvervspædagogik

Redaktion

Susanne Gottlieb, Lisbeth Magnussen, Signe Marie Viborg

Klasseledelse i erhvervsuddannelserne

Gottlieb, Susanne et al. (2011). Praksis i udvikling 2011 - Erfaringer fra erhvervsskolerne. Nationalt Center for Erhvervspædagogik