Publikationer
Nedenfor er en oversigt over NCE's publikationer, som er udarbejdet på baggrund af forsknings- og udviklingsprojekter.
Deltagerne i erhvervsuddannelse
-
Larsen, N. B., Brodersen, A., & Bjerre, C. (2015). Udsatte unge på erhvervsuddannelserne: – imellem inklusion, marginalisering og fragmentering?. Professionshøjskolen Metropol.
-
Allermand, G., Jensen, H. H., Rasmussen, C. L., & Svejgaard, K. L. (2016). Reform 2015 og undervisningsdifferentiering. Professionshøjskolen Metropol.
-
Allermand, G., Andersen, O. D., Østergaard, J. T., & Hersom, H. (2019). Stolthed - faglighed, uddannelseskultur, dannelse - i erhvervsuddannelserne: materiale til den erhvervspædagogiske diplomuddannelsen. Nationalt Center for Erhvervspædagogik.
-
Hersom, H., Andersen, O. D., Østergaard, J. T., & Allermand, G. (2019). Stolthed i erhvervsuddannelserne: resultater af en undersøgelse . Nationalt Center for Erhvervspædagogik . Nationalt Center for Erhvervspædagogik.
-
Andersen, O. D. (2015). Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelse. Professionshøjskolen Metropol
-
Koch, H. H., & Sørensen , D. (2019). Praksisbaseret dannelse og læring i FGU.EMU.dk.
-
Baagøe Nielsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M., & Jensen, H. H. (red.) (2018). Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: – erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. (Uddannelse og læring; Nr. 1). Frydenlund Academic.
Erhvervs- og praksisrettet læring og didaktik
-
Bisgaard, J., Lerbech, I., & Thanning, D. (2019). Praktikkens didaktik: Praktikvejledning på SOSU og PAU. Gyldendal Uddannelse.
-
Sørensen , D., & Poulsen, L. (red.) (2015). Ny uddannelsespraksis: en antologi om arbejdet med uddannelseseksperimenter. Det erhvervsrettede uddannelseslaboratorium, Den europæiske socialfond og region Hovedstaden.
-
Andersen, O.,D.(2018). Apprenticeship toolbox. https://www.apprenticeship-toolbox.eu/
-
Andersen, O. D., & Christensen, A. A. (2016). Erhvervspædagogisk didaktik. Hans Reitzels Forlag.
-
Iversen, K. S., Koudahl, P., Andersen, O. D., & Allermand, G. (2015). Talentudvikling i industrifagene: Fem casestudier i CoE. Professionshøjskolen Metropol.
-
Andersen, O. D., Østergaard, J. T., Allermand, G., & Hersom, H. (2019). Stolthedsdidaktik: et inspirationsmateriale. Nationalt Center for Erhvervspædagogik.
-
Hersom, H. (2019). Praksislæring i erhvervsuddannelserne - hvordan? EMU.dk.
-
Hersom, H. & P. Koudahl (red.), (2017). Ind i praksis: praksisinddragelse og differentiering i erhvervsuddannelserne. PRAXIS.
Lærerarbejde og skoleudvikling
-
Hersom, H., & Sørensen , D. (2019). Forhindringer for samarbejde om pædagogisk udvikling mellem skoleledere og lærere: Belyst gennem et aktionsforskningsprojekt i erhvervsuddannelserne. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 9(2), 132-155. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.1992132.
-
Sørensen , D. (2019). Professionel dømmekraft: om at vende indsigter til nye udsigter gennem eksperimenterende lærerpraksis. Dansk Pædagogisk Tidsskrift
-
Sørensen , D., Bloch, R. N., Østergaard, J. T., & Jensen, H. H. (2018). Kulturudvikling gennem strategisk kompetenceudvikling - KUSK: samskabelse mellem ledelse og lærere om udvikling af pædagogisk og didaktisk praksis. Københavns Professionshøjskole.
-
Sørensen , D., & Gottlieb, S. (2018). Når forskningscirkler skaber kompetenceløft i og omkring skolens praksis. I C. Wegener, & B. Lausch (red.), Tæt på kompetenceudvikling (s. 111-126). Munksgaard .
-
Sørensen , D., Day, B. N., Minds, S., Christensen, S. M., Boniface, J. V., & Allermand, M. M. (2017). Fagligt entreprenørskab i erhvervsuddannelserne: en kvalitativ analyse af hvordan undervisning gennem entreprenørskab kan påvirke elevers læring, motivation og lyst til at deltage i uddannelse. Professionshøjskolen Metropol.
-
Sørensen , D., & Hutters, C. (2015). Experiments as a transformative force in educational practice. European Conference on Educational Research 2013: Creativity and Innovation in Educational Research - Bahcesehir University, Istanbul, Turkey
-
Brander, J., & Sørensen, D. (2015). Nye fortællinger om lærerarbejde i erhvervsuddannelserne - Set gennem arbejdet med uddannelseseksperimenter. Paper præsenteret ved NordYrk 2015, Helsinki, Finland.
-
Hersom, H., & Sørensen , D. (2019). Forhindringer for samarbejde om pædagogisk udvikling mellem skoleledere og lærere: Belyst gennem et aktionsforskningsprojekt i erhvervsuddannelserne. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 9(2), 132-155. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.1992132
-
Sørensen , D., Bloch, R. N., Østergaard, J. T., & Jensen, H. H. (2018). Kulturudvikling gennem strategisk kompetenceudvikling - KUSK: samskabelse mellem ledelse og lærere om udvikling af pædagogisk og didaktisk praksis. Københavns Professionshøjskole.
Digitalisering og teknologiforståelse
-
Helms, N. H., & Majgaard, G. (2020). Tilstedeværelse og flere virkeligheder. Læring og Medier, (20)
-
Ulrich, F., Helms, N. H., Frandsen, U. P., & Rafn, A. V. (2018). Learning effectiveness of 360° video: experiences from a controlled experiment in healthcare education. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1579234
-
Helms, N. H. (2019). Teknologiforståelse - skolerne er nøglen til den nye faglighed. Liv I Skolen, 21(1),
-
Born, P., Helms, N. H., Dieckmann, H., Hopwood, T., Straub, A., & Trasler, J. (2018). Quality Guide: Quality Guidelines to Improve the Quality of Distance Learning Institutes in Europe. Manchester: EADL
-
Ulrich, F.; Helms, N.H. (2017). Creating Evaluation Profiles for Games Designed to be Fun: An Interpretive Framework for Serious Game Mechanics: Simulation & Gaming (ISSN: 1046-8781), 2017.
-
Helms, N.H., Grønbæk, S. (2017). Digital læring i AMU. Mercantec
-
Helms, N. H., & Heilesen, S. (2015). Velfærdsteknologi og læringsteknologi med MOOC som eksempel. I Velfærd, Teknologi Og Læring I Et Professionsperspektiv.UCSJ Forlag
Internationalt
-
Andersen, O. D., & Helms, N. H. (2019). Vocational education and training in Europe: Denmark. (VET in Europe reports; Bind 2018). Cedefop.
-
Andersen, O. D., & Kruse, K. (2015). Apprenticeship-type schemes and structured work-based learning programmes: Denmark.
-
Andersen, O. D. (2019). International mobility in apprenticeships: focus on long-term mobility: DENMARK. Refernet/Cedefop, Thematic Perspectives.
-
Andersen, O. D., & Kruse, K. (2018). Cedefop opinion survey on vocational education and training in Europe: Denmark. (Cedefop ReferNet thematic perspectives series). Cedefop.
-
Andersen, O. D., & Kruse, K. (2018). Guidance and outreach for inactive and unemployed - Denmark. (Cedefop ReferNet thematic perspectives series). Cedefop.
Andre publikationer
-
Gudnason, A. & Hersom, H. (red.). Sandheder og menneskesyn: pædagogisk videnskabsteori for erhvervsskolelærere. PRAXIS.
Gamle publikationer
KulturUdvikling gennem Strategisk Kompetenceudvikling - KUSK
Sørensen, Dorrit et al. (2018). KulturUdvikling gennem Strategisk Kompetenceudvikling - KUSK. Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)
Talentudvikling i virksomhedspraktikken
Iversen, S. Kjeld et al. (2018), Talentudvikling i virksomhedspraktikken. Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)
Talentudvikling i industrifagene - Fem casestudier i CoE
Allermand, Geert et al. (2015), Talentudvikling i industrifagene - Fem casestudier i CoE. Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)
Inspirationskatalog om Talentundervisning
Allermand, Geert et al. (2015), Inspirationskatalog om Talentundervisning. Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)
Veje til mere chancelighed i uddannelse
Svejgaard, L. Karin et al. (2015), Veje til mere chancelighed i uddannelse. Resultater fra udviklingsprojektet Chanceulighed - nej tak. 1. udgave. Professionshøjskolen Metropol
Bogen kan købes ved henvendelse til NCE. Pris: 125 kr.
Udsyn og perspektiv – om erhvervsuddannelsernes internationale innovationslegat
Holm, B. P. & Magnussen, L. (2015).Udsyn og perspektiv – om erhvervsuddannelsernes internationale innovationslegat. Nationalt Center for Erhvervspædagogik
Weitblick und Perspektive – über den Internationalen Innovations-fonds der Berufsausbildungen
Holm, B. P. & Magnussen, L. (2015).Weitblick und Perspektive – über den Internationalen Innovations-fonds der Berufsausbildungen. Zentrum für Berufspädagogik
Ny viden om erhvervsuddannelser 2015
Hansen, I. Gro et al. (2015). Ny viden om erhvervsuddannelser 2015. 1. udgave. Nationalt Center for Erhvervspædagogik
Praksis i udvikling 2012 - Erfaringer fra erhvervsskolerne
Holm, B. Pernille. (2012). Praksis i udvikling 2012 - Erfaringer fra erhvervsskolerne. Nationalt Center for Erhvervspædagogik
iPad og tablets i undervisningen
Hauerslev, R. Leif. (2012). iPad og tablets i undervisningen. Nationalt Center for Erhvervspædagogik
Fastholdelse af etniske elever
Christensen, A. Albert. (2012). Fastholdelse af etniske elever i overgangen fra folkeskole til erhvervsuddannelser. Nationalt Center for Erhvervspædagogik
Iværksætteri og innovation i erhvervsuddannelserne
Gottlieb, Susanne et al. (2011). Iværksætteri og innovation i erhvervsuddannelserne. Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen
I lag med erhvervspædagogikken
Størner, T. & Hansen, A. J. (2011). I lag med erhvervspædagogikken. Erhvervsskolernes Forlag
Grundforløbspakker - virker de efter hensigten og hvordan udvikler vi dem?
Sørensen, H. K. & Størner, T. (2011). Grundforløbspakker - virker de efter hensigten og hvordan udvikler vi dem?. Nationalt Center for Erhvervspædagogik
Læsning og skrivning i pædagogiske diplomuddannelser
Jakobsen, H. Karin et al. (2011). Læsning og skrivning i pædagogiske diplomuddannelser. Munksgaard Danmark
Bestil publikationen hos forlaget
Rød, gul, grøn - en metode til undervisningsdifferentiering
Svejgaard, L. Karin. (2011). Rød, gul, grøn - en metode til undervisningsdifferentiering. Nationalt Center for Erhvervspædagogik
Pris: kr. 135,- + moms
Elevtrivsel er guld værd - god praktikoplæring i erhvervsuddannelserne
Bjerre, C. & Lamscheck-Nielsen, R. (2011). Elevtrivsel er guld værd - god praktikoplæring i erhvervsuddannelserne. Nationalt Center for Erhvervspædagogik
Praksis i udvikling 2011 - Erfaringer fra erhvervsskolerne
Gottlieb, Susanne et al. (2011). Praksis i udvikling 2011 - Erfaringer fra erhvervsskolerne. Nationalt Center for Erhvervspædagogik
Klasseledelse i erhvervsuddannelserne
Gottlieb, Susanne et al. (2011). Praksis i udvikling 2011 - Erfaringer fra erhvervsskolerne. Nationalt Center for Erhvervspædagogik