Gå til indhold

Information om coronavirus

Glaspartiet på Campus Carlsberg giver udsigt til en blå himmel

Velfærdsteknologi

På Københavns Professionshøjskole har vi fokus på at hjælpe offentlige arbejdspladser med at implementere og bruge velfærdsteknologi.

De store velfærdsområder og de fagprofessionelles arbejde er altid under forandring også igennem brug og udvikling af teknologi. Det påvirker professionsfagligheden, og vi kan kun forvente, at det fortsætter og med endnu større hastighed i fremtiden.

Bæredygtig implementering

Vi har fokus på bæredygtig implementering af jeres teknologier og sætter jer i centrum for at sikre sammenhæng mellem velfærdsteknologi, trivsel hos borgerne og et godt arbejdsmiljø.

Står I over for særlige udfordringer med kompetenceudvikling? Har I behov for at udvikle jeres opgaveløsning eller måske at styrke jeres implementering af velfærdsteknologier? Så står vi klar til at hjælpe jer og professionelt at være med til at løse netop jeres udfordringer.

Vi bygger på forskning og gode erfaringer

Vi er optaget at udvikle målrettede uddannelser, der kan understøtte offentlige arbejdspladser og medarbejdere i at opnå succes med teknologiforståelse og strategier for implementering af velfærdsteknologi. Vi arbejder evidensbaseret, og vores videngrundlag er funderet på forskning og erfaringer fra bredt samarbejde med offentlige organisationer, interesseorganisationer og mange andre.

Det er væsentligt for os at samarbejde med jer om de rigtige løsninger. Her er der ikke noget kvik fix eller standardiserede løsninger. Læs mere om erfaringer fra samarbejde med andre arbejdspladser nedenfor og lade jer inspirere.

Modeludvikling i samarbejde med kommune

Vi uddanner ansatte inden for bl.a. ældreområdet i at opnå teknologiforståelse og styrkelse af en kultur, der løbende indarbejder teknologiske forandringer som en naturlig udvikling af praksis og professionsfaglighed.

I samarbejde med bl.a. Gladsaxe Kommune udvikler vi en generisk model, DIGITEK, der giver sundhedsprofessionelle et kompetenceløft. Udgangspunktet er TEKU-modellen, som vi har været med til at udvikle i forskningsprojektet Technucation, som blev verificeret i hjemmeplejen i Gladsaxe kommune i 2013. Kompetenceløftet er med til at give sundhedsprofessionelle et fælles sprog og en fælles forståelse af, hvornår det giver mening at bruge teknologier i praksis, og hvornår det er relevant aktivt at vælge dem fra.

Værdien af bade- og bækkenstole som teknologisk mulighed

I et casestudie i samarbejde med Assens Kommune så vi nærmere på forankring af velfærdsteknologi og implementering af bade-bækkenstole på et plejecenter i kommunen.

Studiet var med til at tydeliggøre, hvad der skal til for at skabe en robust tilgang til håndtering af forandringer både blandt medarbejdere og organisatorisk. Casestudiet viste at det er afgørende i fællesskab at skabe mening om anvendelsen af teknologi i samspil med kerneopgaven. I Assens Kommune blev der skabt fælles fortællinger om bade- bækkenstolenes bidrag til løsning af kerneopgaven på tværs af plejecentre og bosteder samt på tværs af det strategiske, taktiske og operationelle niveau

Hvad siger brugerne:

Københavns Professionshøjskole har været lydhør over for vores ønsker og forventninger til afvikling af læringstræf og workshops med ledelsessparring. Det har været gavnligt med en gennemgående samarbejdspartner, som er kommet til at kende vores organisation.
Vi refererer stadig til TEKU-modellen, når vi indfører teknologier, fordi den er vores fælles sprog for, hvordan man går til noget nyt i praksis. Undervejs i projektet var jeg ellers bekymret for, om hjælpen fra Københavns Professionshøjskole nyttede i forhold til de mange ressourcer, vi investerede. I dag er jeg slet ikke i tvivl. Det var det hele værd.
Vi ønskede med vores projekt at skabe et udviklingsrum for at få de nødvendige og relevante mennesker til at mødes – ikke for at lave et nyt projekt, men for at samle vores erfaringer og booste de gode ting, vi allerede gik og gjorde. Det var vigtigt at skabe fælles forståelse af meningen med at indføre ny teknologi sådan, at vi på sigt kunne ændre vores praksis og opnå effekterne.

Kontakt

Kontakt velfærdsteknologiteamet på Københavns Professionshøjskole, Videreuddannelse for sparring og rådgivning:

Jane Tidemand

Chefkonsulent

+45 24 29 63 28