Genveje


Snapchatmobning i 5. klasse

Pædagogen Emil arbejder i klub og skole. Han bliver bekendt med børn, der mobber hinanden og må handle.

Baggrund 

Pædagogen Emil arbejder som klubpædagog i Stjernen, som er en klub for børn i 4. – 7. klasse. Emil er også tilknyttet den lokale skole som pædagog i 5. klasse. Her varetager han understøttende undervisning og temauger. 

Stjernen har henholdsvis en idræts- og en kreativ profil og arbejder på at være en multikulturel institution. Institutionen vægter trivselsarbejdet højt. Som det fremgår af dagtilbudsloven er formålet med arbejdet i klubben at fremme børns og unges trivsel, udvikling og læring. 

På trods af institutionens arbejde med trivsel taler børnene i det daglige meget hårdt til hinanden, når der ikke er pædagogiske aktiviteter, fx på basketballbanen eller i musikrummet. Der bliver blandt andet sagt: ”Fuck dig”, ”luder”, ”bøsserøv”, ”du er tyk” og ”du er tynd”.  Pædagogerne har en mistanke om, at den samme adfærd også praktiseres på de sociale medier.

Pædagogerne i klubben er opmærksomme på, at det er vigtigt at arbejde med børnenes sprogbrug, da de ved, at ekskluderende sprogbrug øger risikoen for børns udskillelse af fællesskaber. 

Situation 

En dag Emil kommer på arbejde i Stjernen, opdager han, at Sofie sidder og trykker sig i en stol henne i hjørnet i fællesrummet. Emil går hen til Sofie, og hun fortæller ham, at hun ikke vil med på den planlagte skøjtetur.

I et andet hjørne af rummet ligger Mikael, Benjamin, Camilla og Mille fra Sofies klasse og griner højlydt. Emil spørger, hvad de griner af, men det vil de ikke fortælle. Pludselig bryder Sofie sammen. Emil tager Sofie med ind på kontoret og Sofie fortæller hulkende, at hun har sendt en snapchat til Camilla, som hun nu tror Camilla har sendt videre til nogle fra klassen. Sofie fortæller videre, at hun og Camilla tit sender billeder af hinanden uden tøj på, og at hun troede, det var en hemmelighed mellem dem. 

Sofie fortæller derudover, at hun havde lagt mærke til, da hun kom i skole i morges, at Mikael, Benjamin og Ali havde siddet sammen og kigget på Mikaels telefon og skraldgrinet, mens de skiftevis havde kigget på telefonen og på Sofie.
I det store frikvarter havde der været endnu flere fra klassen, der havde stået sammen med Mikael og havde set på hans telefon. Da hun gik ind fra frikvarteret, havde William og Mille smidt en bold i hovedet på Sofie og grinende kaldt hende en luder. 

Emil siger til Sofie, at han er nødt til at handle på det, som Sofie har fortalt. 

Pensummateriale

Hansen, H. R (2017): Det nye mobbesyn. I Hansen, H. R m.fl. Mobning – Viden og værktøjer for fagfolk. Akademisk Forlag

Til download: Ebog - Mobning

Supplerende materiale:
Artikel på Folkeskolen.dk
Kampagne mod mobning hos Red Barnet
DCUM rapport om digital mobning
Artikel om digital mobning fra Aarhus Universitet

Casens faglige områder

  • Mobning 
  • Digital mobning 
  • Konflikthåndtering 
  • Relationsdannelse 
  • Læringsmiljøer 
  • Børns læring, dannelse og udvikling 
  • Socialpsykologi, herunder gruppeprocesser og rolleteori

Fagansvarlig for casen

Christina Jørgensen, lektor i læreruddannelsen, Københavns Professions-højskole.
Fie Høyrup, lektor i læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole.
Maj Borggaard Hansen, lektor i pædagoguddannelsen, Københavns Pro-fessionshøjskole.

Tilmelding

Tilmelding skal foretages af en HF-lærer eller koordinator, og skal ske i hold á 25 elever med deltagelse af en fagpakkelærer pr. hold. HF-skoler med fagpakkehold der består af færre end 25 elever må gruppere sig med andre skoler og lave en samlet holdtilmelding. Elever kan ikke meldes enkeltvis.