Genveje


Case: fysioterapeut og sygeplejerske

63-årige Ida indlægges med brækket hofte (lårhalsbrud) efter cykelstyrt. Vi møder Ida første dag efter operation. Her skal hun have hjælp til at komme ud af sengen og blive vasket m.m.

Beskrivelse af case 

Ida er 63 år, gift og bor sammen med sin mand på 4.sal i en ejendom uden elevator. Ida arbejder som skolelærer fuldtid på den lokale folkeskole.
Ida bliver indlagt på et hospital efter styrt på cykel. Mange personer oplever hver eneste dag at brække hoften (lårhalsbrud) og som følge af dette blive indlagt på hospital. Lårhalsbrud omfatter Fractura colli femoris (55 pct.) og fractura pertrochanterica femoris (45 pct.). Livstidsrisiko  for kvinder er 18 pct. og for mænd 6 pct. Kvinder står for 80 pct. af tilfældene af lårhalsbrud. 95 pct. af alle lårhalsbrud skyldes fald eller snublen. Behandling er kirurgisk og dernæst forebyggelse af komplikationer af infektioner, smerter og immobilisering. Når man som Ida indlægges, vil man møde mange faggrupper – to af disse er sygeplejersker og fysioterapeuter. Også efter udskrivning vil der være behov for kontakt med disse fagpersoner for at få løst problemstillinger i hverdagen og forebygge følgevirkninger. Vi møder Ida på hospitalsstuen første dag efter operationen. Her skal hun have hjælp til at komme ud af sengen og blive vasket m.m. Hvilke observationer skal fysioterapeuten og sygeplejersken gøre? 

Opgaver for sygeplejersker:
  • Observation (blodtryk, puls, respiration og temperatur).
  • Personlig hygiejne og toiletbesøg.
  • Information og kommunikation med patient og pårørende.
  • Forebyggelse af infektion, blodpropper og smerter.
Opgaver for fysioterapeuter:
  • Hjælp til at komme ud af sengen.
  • Et gangproblem. Dette kunne trænes i lokalet på trapper plus/minus gangredskab.
  • Et balanceproblem. Dette kunne trænes med diverse forskellige underlag, balancepuder osv.
  • Nedsat styrke af muskler især omkring hofte og i ben. Her kan gives eksempler på forskellige typer af styrketræning – inklusive overvejelser på forskel på at træne unge og ældre.

Pensummateriale

Patienthåndbogen på Sundhed.dk fra 17.2.2016 

Casens faglige områder

  • Sygeplejerskeuddannelsen: Anatomi, Fysiologi, Sygdomslære, Farmakologi, Sygepleje.
  • Fysioterapeutuddannelsen: Funktionsevne (ICF) og opgavefunktionstræning.
  • Rehabilitering
  • Idræt/træning
  • Psykologi
  • Kommunikation
  • Tværprofessionelt samarbejde
  • Genoptræning (job)
  • Samarbejde med primær sundhedstjeneste (egen læge, hjemmesygeplejersker, fysioterapeuter ansat i kommunen).
  • Lovgivning (autorisation og patientrettigheder)
  • Sundhedsvæsenets etiske værdier

Faglig ansvarlig for casen

Karin Pedersen, lektor ved fysioterapeutuddannelsen, Københavns Professionshøjskole
Hanne F. Mortensen, lektor ved sygeplejerskeuddannelsen, Københavns Professionshøjskole

Tilmelding

Tilmelding skal foretages af en HF-lærer eller koordinator, og skal ske i hold á 25 elever med deltagelse af en fagpakkelærer pr. hold. HF-skoler med fagpakkehold der består af færre end 25 elever må gruppere sig med andre skoler og lave en samlet holdtilmelding. Elever kan ikke meldes enkeltvis.