Gå til indhold

Etik – helt praktisk!

Et eksempel fra den pædagogiske verden

  • Faglige mål: At karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans
  • Fag og niveau: Religion C-niveau, fire lektioner
  • Emne: Etik
  • Kernestof: Væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori

Beskrivelse af forløb

Med dette forløb gives et indblik i dannelsesfaget religions relevans for elevernes videre uddannelse og arbejde. Forløbet løfter bekendtgørelsens krav om karrierelæring.

Undervisningsmaterialet vil give eleven teoretisk viden om etik, nogle øvelser at reflektere over og cases at arbejde med.

Som helhed vil materialet vise eleven, hvordan etikken er meningsfuld og et centralt omdrejningspunkt i arbejdet med andre mennesker. Her tages der udgangspunkt i det pædagogiske felt, men etik vil altid være relevant uanset, hvilket erhverv det måtte være.

Undervisningen er udviklet i et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole og Ordrup Gymnasium.

Undervisningsmateriale

Videoer

etik-og-paedagogik-thumbnail-2

Etik og pædagogik (Film 1)

etik-og-paedagogik-thumbnail-2

Etik og pædagogik (Film 2)