Videns- og udviklingsfestival om pædagogik og fællesskaber
Tema: 'Lyst til forandring og værktøjet til at gøre det'
Praktisk information
Dato
Fredag d. 22. november 2024Kl. 09.00 - 15.00
Sted
Lokale
Atrium
Tilmelding
Deltagelse er gratis og inklusiv forplejning.
Vi er mange, der arbejder inden for det pædagogiske område. Vi kommer med mange forskellige baggrunde, motivationer og fagligheder.
Det betyder også, at vi ofte ser problemstillinger forskelligt og har forskellige tilgange til at løse de samme problemstillinger, men et fokus, der går på tværs, er fællesskab.
Københavns Professionshøjskole og en række aktører fra praksis inviterer til en videns- og udviklingsfestival, hvor vi har fokus på:
- Hvordan udvikler vi i fællesskab et dynamisk og inddragende samarbejde på tværs af vores forskellige udgangspunkter?
- Hvordan nedbryder vi fagsiloerne mellem faggrupper?
- Hvordan vi skaber og holder vi liv i nye faglige fællesskaber?
Tilmelding
Når du tilmelder dig, skal du vælge én af de tre workshops, møde op og have lyst til at deltage aktivt i udviklingen af nye initiativer og fællesskaber på tværs.
Hvad:
- Formidling af pædagogiske problemstillinger fra teori praksis, og hvordan der kan arbejdes med fællesskaber som social løftestang.
- Mulighed for at udvikle nye pædagogiske tiltag i værksteder, sammen med andre fra den pædagogiske verden i Hillerød og omegn.
- Møde forskellige pædagogiske tilgange og målgrupper
- Dele viden, erfaringer og skabe nye arbejdsfællesskaber, muligheder og løsninger
- Spise frokost med andre der arbejder med børn, unge og fællesskaber
Mål:
- Mød andre der arbejder indenfor samme områder
- Skabe fælles løsninger
- Dele viden og erfaringer
- Skabe nye relationer, netværk, projekter m.m.
- Være medudvikler
Hvem deltager?
Forskellige aktører, der arbejder med børn og unge i Hillerød og omegn.
Program
09.00
Ankomst
Ankomst, kaffe og indskrivning.
09.30
Velkomst
v/ lektor Mathilde Cederberg og lektor Mikkel Jacobsen.
09.45
Keynote: Brobygning og fællesskabende praksis
Tema: Brobygning og fællesskabende praksis
Inkluderende grænsefællesskaber, der engagerer børn, unge, deres familier og frivillige i alle aldre i sociokulturelle aktiviteter, mens udsathed sættes ’i parentes’.
V/
- Søren Lerche, daglig leder af Street-Lab
- Mathias Claësson, frivillig i Street-Lab
- Line Ellise Elisiussen, familiebehandler i Børnehuset Buen
10.30
Pause
Pause, networking og transition til workshops.
Kaffe serveres.
11.00
1. Workshoprunde
12.00
Frokost og networking
Fælles frokost. Mulighed for at netværke med hinanden.
13.00
2. workshoprunde
Du følger din valgte workshop.
14.00
Pause
Pause og networking.
Kaffe og kage serveres.
14.30
Opsamling og på gensyn
15.00
Tak for i dag!
Workshops
Trivsel på skoleskemaet Hanebjerg Skole og Basen / Hillerød SSP
Vores workshop er kort beskrevet at få trivsel på skemaet.
Vi har lavet en arbejdsmodel, Klasseliv, hvor vi fire gange om året mødes med lærere og pædagoger i indskoling og mellemtrin. Arbejdsmodellen kan bruges af lærere og pædagoger i skolen og HFO’en om eftermiddagen.
Med Klasseliv bliver du og dine kollegaer klædt på med teori og praksis om udvikling af trivselsarbejdet i samskabelsesprocesser. Undervejs understøtter vi som AKT-medarbejdere både pædagoger og -lærere i at være både aktører og observatører i klassen. Vi sparer løbende med jer om, hvordan I kan få mere trivsel ind i klasselokalet.
Deltag i workshoppen og få inspiration og idéer til, hvordan du kan arbejde med trivsel i skole og fritid.
OBS: Der er indlagt tid under mødet til forberedelse til den næste periode, så du ikke går fra mødet med en ekstra opgave – men en opgave, der er forberedt.
Socialpædagogisk Escape Room – fra teori til praksismetode Huset og Grønnevang Skole
Er du nysgerrig på, hvordan du kobler ny teori/viden med det praksisnære – og får et produkt/metode ud af det?
Så meld dig til denne workshop og vær med i udviklingsarbejdet sammen med andre i dit lokalområde.
Workshoppen har fokus på metoder, der får teori til at blomstre i praksis. Samspillet mellem teori og praksis skaber nye metoder. Vi skal lave et konkret produkt ud fra fælles refleksioner i spændingsfeltet mellem det teoretiske syn og den fagprofessionelles praksiserfaring.
Samskabelse med fokus på idéproces og fælles refleksion
Mødet mellem KP-studerende med dugfrisk teori, nysgerrighed, og de fagprofessionelle praktikker med fyldte rygsække, skaber fælles innovative metoder til brug i praksis. Teorien kan illustreres med konkrete eksempler fra praksis. Refleksioner og samtaler kan føre til nye ideer og perspektiver for begge parter.
Procespædagoger og ressourcepladser – nye veje til at understøtte stærke fællesskaber i almenmiljøet Hillerød Kommune dagtilbud
Kom til en spændende workshop og hør om procespædagoger og ressourcepladser som nye veje til at understøtte stærke fællesskaber i almenmiljøet – og deltag i drøftelser om faglige fordele og dilemmaer ud fra nogle refleksionsspørgsmål:
- Hvad kendetegner de nye måder, man skal arbejde som pædagog i disse tiltag?
- Hvilke nye deltagelsesmuligheder giver det børn i fællesskabet?
- Hvilke perspektiver er der i, at fagprofessionelle, der arbejder med børn, deler viden og erfaringer med fokus på børnenes følelsesmæssige og sociale udvikling – med henblik på videreudvikling af den pædagogiske faglighed?