Gå til indhold

Videns- og udviklingsfestival om pædagogik og fællesskaber

Tema: 'Lyst til forandring og værktøjet til at gøre det'

Praktisk information

Dato

Fredag d. 22. november 2024
Kl. 09.00 - 15.00

Sted

Campus Hillerød
Carlsbergvej 14
3400 Hillerød
Vis adresse i Google Maps

Lokale

Atrium

Tilmelding

Deltagelse er gratis og inklusiv forplejning.

Tilmeld

Vi er mange, der arbejder inden for det pædagogiske område. Vi kommer med mange forskellige baggrunde, motivationer og fagligheder.

Det betyder også, at vi ofte ser problemstillinger forskelligt og har forskellige tilgange til at løse de samme problemstillinger, men et fokus, der går på tværs, er fællesskab.

Københavns Professionshøjskole og en række aktører fra praksis inviterer til en videns- og udviklingsfestival, hvor vi har fokus på:

  • Hvordan udvikler vi i fællesskab et dynamisk og inddragende samarbejde på tværs af vores forskellige udgangspunkter?
  • Hvordan nedbryder vi fagsiloerne mellem faggrupper?
  • Hvordan vi skaber og holder vi liv i nye faglige fællesskaber?

Tilmelding

Når du tilmelder dig, skal du vælge én af de tre workshops, møde op og have lyst til at deltage aktivt i udviklingen af nye initiativer og fællesskaber på tværs.

Hvem deltager?

Forskellige aktører, der arbejder med børn og unge i Hillerød og omegn.

Program

09.00

Ankomst

Ankomst, kaffe og indskrivning.

09.30

Velkomst

v/ lektor Mathilde Cederberg og lektor Mikkel Jacobsen.

09.45

Keynote: Brobygning og fællesskabende praksis

Tema: Brobygning og fællesskabende praksis

Inkluderende grænsefællesskaber, der engagerer børn, unge, deres familier og frivillige i alle aldre i sociokulturelle aktiviteter, mens udsathed sættes ’i parentes’.

V/

  • Søren Lerche, daglig leder af Street-Lab
  • Mathias Claësson, frivillig i Street-Lab
  • Line Ellise Elisiussen, familiebehandler i Børnehuset Buen

10.30

Pause

Pause, networking og transition til workshops.

Kaffe serveres.

11.00

1. Workshoprunde

12.00

Frokost og networking

Fælles frokost. Mulighed for at netværke med hinanden.

13.00

2. workshoprunde

Du følger din valgte workshop.

14.00

Pause

Pause og networking.

Kaffe og kage serveres.

14.30

Opsamling og på gensyn

15.00

Tak for i dag!

Workshops

Vores workshop er kort beskrevet at få trivsel på skemaet.

Vi har lavet en arbejdsmodel, Klasseliv, hvor vi fire gange om året mødes med lærere og pædagoger i indskoling og mellemtrin. Arbejdsmodellen kan bruges af lærere og pædagoger i skolen og HFO’en om eftermiddagen.

Med Klasseliv bliver du og dine kollegaer klædt på med teori og praksis om udvikling af trivselsarbejdet i samskabelsesprocesser. Undervejs understøtter vi som AKT-medarbejdere både pædagoger og -lærere i at være både aktører og observatører i klassen. Vi sparer løbende med jer om, hvordan I kan få mere trivsel ind i klasselokalet.

Deltag i workshoppen og få inspiration og idéer til, hvordan du kan arbejde med trivsel i skole og fritid.

OBS: Der er indlagt tid under mødet til forberedelse til den næste periode, så du ikke går fra mødet med en ekstra opgave – men en opgave, der er forberedt.

Er du nysgerrig på, hvordan du kobler ny teori/viden med det praksisnære – og får et produkt/metode ud af det?

Så meld dig til denne workshop og vær med i udviklingsarbejdet sammen med andre i dit lokalområde.

Workshoppen har fokus på metoder, der får teori til at blomstre i praksis. Samspillet mellem teori og praksis skaber nye metoder. Vi skal lave et konkret produkt ud fra fælles refleksioner i spændingsfeltet mellem det teoretiske syn og den fagprofessionelles praksiserfaring.

Samskabelse med fokus på idéproces og fælles refleksion

Mødet mellem KP-studerende med dugfrisk teori, nysgerrighed, og de fagprofessionelle praktikker med fyldte rygsække, skaber fælles innovative metoder til brug i praksis. Teorien kan illustreres med konkrete eksempler fra praksis. Refleksioner og samtaler kan føre til nye ideer og perspektiver for begge parter.

Kom til en spændende workshop og hør om procespædagoger og ressourcepladser som nye veje til at understøtte stærke fællesskaber i almenmiljøet – og deltag i drøftelser om faglige fordele og dilemmaer ud fra nogle refleksionsspørgsmål:

  • Hvad kendetegner de nye måder, man skal arbejde som pædagog i disse tiltag?
  • Hvilke nye deltagelsesmuligheder giver det børn i fællesskabet?
  • Hvilke perspektiver er der i, at fagprofessionelle, der arbejder med børn, deler viden og erfaringer med fokus på børnenes følelsesmæssige og sociale udvikling – med henblik på videreudvikling af den pædagogiske faglighed?

Kontakt

Mikkel Jacobsen

Lektor

+45 41 89 98 70

Mathilde Sederberg

Lektor

+45 41 89 80 04