Skriv med skrivestrategier
På seminaret præsenterer vi viden, erfaringer og undervisningsaktiviteter fra to igangværende projekter.
Praktisk information
Dato
Tirsdag d. 2. september 2025Kl. 10.00 - 14.15
Sted
Pris
500 kr. (ekskl. moms)
20 gratis pladser til studerende (først-til-mølle)
Tilmeldingsfrist
19. august 2025
Tilmelding er bindende.
I Nationalt Videncenter for Læsning arbejder vi p.t. med to store skrivedidaktiske projekter.
I Skrivesucces for elever i stavevanskeligheder udvikler og afprøver vi den skrivedidaktiske metode Self-Regulated Strategy Development (SRSD) i 6. klasse, dvs. at arbejde systematisk med strategibaseret skriveundervisning. I Lolland skriver arbejder vi med skrivestrategier på tværs af fag på mellemtrin og udskoling.
På dette seminar præsenterer vi viden, erfaringer og undervisningsaktiviteter fra disse to projekter. Seminaret henvender sig til vejledere og lærere på mellemtrinnet og i udskolingen.
Program
10.00
Skrivestrategier i forskning og udvikling
Helle Bundgaard Svendsen, konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning, og lektor, VIA University College, projektleder af Skrivesucces for elever i stavevanskeligheder
Peter Heller Lützen, konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning, projektleder af Lolland skriver
Det forskningsbaserede SRSD-program kan anvendes på forskellige måder. Vi giver en kort introduktion til skrivestrategier og viser eksempler fra afprøvningen i Skrivesucces for elever med stavevanskeligheder og fra en tilpasset version udviklet i projektet Lolland skriver.
10.45
Pause
11.00
Parallel oplæg
- Tekstkvalitet
Vi præsenterer vores tilgang til evaluering af tekstkvalitet i elevers argumenterende tekster i 6. klasse. Desuden deler vi nedslag i elevtekster og de første analyser af kvalitet sat i relation til grundelementer i den strategibaserede skriveundervisning med inddragelse af læse- og skriveteknologi.
v/ Stine Fuglsang Engmose, faglig konsulent, ph.d., Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder og Charlotte Christiansen, lektor, UC Syd - Elevperspektiv
Vi præsenterer vigtige elevhenvendte materialer og deler erfaringer med inkluderende strategibaseret skriveundervisning med særlig fokus på 6. klasseelever i stavevanskeligheders oplevelse af et 16 lektioners-forløb.
v/ Ulla Olander Vangsted, lektor UC Lillebælt og Julie Fredsø-Rauer, lektor, Professionshøjskolen Absalon - Lærerperspektiv
Vi laver nedslag i lektionsplanen og de didaktiske grundelementer i den strategibaserede skriveundervisning i 6. klasse samt deler udvalgte data for at belyse lærernes oplevelse af at anvende metoden i dansk skolekontekst.
v/ Louise Rønberg, lektor Københavns Professionshøjskole og Lene Illum Skov, lektor, ph.d. UC Syd - SOUL – skrivefaser i alle fag
SOUL står for ”Saml viden, Organiser viden, Udtryk viden, Læs eller Lyt” og er Lolland skriver-projektets bearbejdning af SRSD-programmet. Vi præsenterer, hvordan man kan arbejde med SOUL-modellen, og viser eksempler fra 8. klasse.
v/ Bonnie Vittrup, ph.d.-stipendiat Syddansk Universitet og UC VIA og Pernille Hargbøl Madsen, lektor Professionshøjskolen Absalon
12.00
Frokost
12.45
Andet rul af parallelle oplæg
Samme udbud af oplæg som før frokost.
13.55
Opsamling
Helle Bundgaard Svendsen, konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning, og lektor, VIA University College, projektleder af Skrivesucces for elever i stavevanskeligheder og Peter Heller Lützen, konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning, projektleder af Lolland skriver
14.15