Gå til indhold

Information om coronavirus

Når koden er knækket – 2021

I 2021 afholder KP’s Videreuddannelse konferencen 'Når koden er knækket'. Denne gang sætter vi fokus på læselyst og læsemotivation.

Praktisk information

Dato

Onsdag d. 20. januar 2021
Kl. 09.00 - 16.00

Tilmeldingsfristen er overskredet

Pris

DKK 1.850,00 ekskl. moms

Program for dagen

08.30

Indskrivning og morgenkaffe/te

09.00

Velkomst

Velkomst, fællessang og musikalsk indslag ved studerende fra KP’s Læreruddannelse under ledelse af lektor Gorm Bülow Karrebæk

09.30

Fælles oplæg: Unge, motivation og læringsmiljø

Unges skolegang og uddannelse står højt på den politiske dagsorden. Men selvom der er meget, der går godt i uddannelsessystemet, og mange unge, der er glade for at gå i skole, tegner der sig også en række udfordringer. Nogle unge kæmper med at leve op til skolens forventninger – fagligt og socialt. Nogle har svært ved at se meningen med skolen og kæmper med skoletræthed. Samtidig er der en gruppe unge, der fremstår nærmest overmotiverede. Det er unge, som kæmper så hårdt for at leve op til ydre og indre forventninger, at de bliver stressede og mistrives. Og nogle brænder helt sammen.

Disse tendenser tegner sig i et forskningsprojekt om unges motivation for læring i udskolingen som Center for Ungdomsforskning har gennemført i samarbejde med Egmont-fonden.

Med udgangspunkt i perspektiver fra forskningsprojektet vil Mette Pless fra Center for Ungdomsforskning sætte spot på følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan vi forstå unges motivation for læring (og mangel på samme)?
  • Hvilke motivationsorienteringer er i spil i klasserummet?
  • Hvordan kan vi i skolen understøtte og fremme unges læringsmotivation – og hvor ligger udfordringerne?

10.30

Kaffepause

11.00

Fælles oplæg: Hvordan ser det ud med børns læselyst og læsemotivation, og hvad kan vi gøre for at fremme den?

Oplægget tager afsæt i resultaterne fra den seneste undersøgelse af børns læse- og medievaner, andre relevante undersøgelser samt udkastet til en national læsestrategi for børn og unge.
Stine Reinholdt Hansen, lektor ph.d.

12.10

Frokost

13.10

Temagrupper

Engagement i litteratur gennem samtale

Hvad foregår der egentlig i danskundervisningens gruppearbejde? Hvilke samtaler fører elever, og hvordan kan læreren motivere elevernes samarbejde om læsning og fortolkning af tekster?

Oplægget svarer på det gennem en række eksempler fra mit ph.d.-projekt, hvor jeg har fulgt elevers gruppearbejde i to femteklasser.

v/ Marie Dahl Rasmussen, lektor, ph.d. KP

Tænd gnisten: Når udsatte børn skal læse

Det kan være svært at få tændt læselysten hos børn i udsatte positioner. Når hjemmelivet er kaos, børnefattigdom huserer, og der måske har været skolepauser og uro i skolegangen, kræver det sommetider en ny tilgang. Rachel Röst deler ud af erfaringer fra Læs for Livets arbejde, hvor foreningen donerer biblioteker til institutioner for udsatte børn og unge. Hun bruger også forskningen bag indsatsen til at give inspiration og retning.

V/ Rachel Röst, forfatter, formand for Læs for Livet

Grib og fang elevernes læselyst gennem æstetisk litteraturundervisning

Hvordan kan man i arbejdet med det æstetiske i litteraturundervisningen skabe mere læselyst hos eleverne? Vi vil i denne temagruppe præsentere en række konkrete praksisnære eksempler til din litteraturundervisning og zoome ind på, hvordan du kan arbejde med æstetiske læreprocesser og gribe elevernes nysgerrighed, oplevelse, forståelse og kreativitet.

Bliv inspireret til en æstetisk danskundervisning, hvor litteraturen kommer tættere på eleverne og gør litteraturen mere levende. Med få greb vil vi præsentere en litteraturundervisning der kan vej til større læselyst.

V/ Ulla-Maria Michelsen og Dorte Rise, dansklærere

14.20

Kaffepause

14.40

Fælles oplæg: Tæt på læseren

Kom nærmere, kom tæt på. Kom og hør om noget sært og skønt, noget smukt og fælt. Bøger skal overraske og gøre verden større – både når de udløser et grin eller fremkalder en tåre. Hør Morten Dürr fortælle, hvorfor han finder det lige så vigtigt med sjove drengerøvshistorier som “En lort med tusind ben” som med alvorlige fortællinger som “Zenobia” og novellesamlingen “Sortesø”. Morten er en impulsiv forfatter, som veksler mellem forskellige projekter og følger sin intuition i tillid til, at hvis noget interesserer ham dybt, så fanger det også en læser … eller måske endda flere! Morten Dürr skriver ikke til skuffen. Han vil ud med sine tekster og tæt på læseren.
v./ Morten Dürr, forfatter

15.50

Afslutning

Covid-19

Vi gennemfører naturligvis konferencen i overensstemmelse med anbefalinger og retningslinjer fra myndighederne.