Gå til indhold

Metoder og tilgange i social- og specialpædagogikken

Praktisk information

Dato

Torsdag d. 25. april 2024
Kl. 09.30 - 15.30

Sted

Campus Carlsberg
Humletorvet 3
Auditorium 1 (W2.04)
1737 København V
Vis adresse i Google Maps

Tilmeldingsfrist

12. april 2024

Tilmeld

Pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole og Socialpædagogernes Landsforbund Storkøbenhavn og Nordsjælland inviterer medlemmer, undervisere, samarbejdspartnere, interessenter og studerende til årets konference om social- og specialpædagogik – under overskriften ’Metoder og tilgange i social- og specialpædagogikken’ den 25. april 2024 kl. 9.30 til 15.30.

Program

09.30

Ankomst, croissant samt kaffe, te og vand

09.45

Velkomst og præsentation af program

v/Tim Ruben Bruhn Nielsen, uddannelsesleder, Pædagoguddannelsen, KP samt Lars Petersen, formand, Socialpædagogerne Storkøbenhavn

10.00

Metoder og manualer – er det løsningen?

V/Mogens Seider, direktør, Fonden Fountain House

Det socialpædagogiske arbejde foregår i en udefineret arena og er til konstant forhandling. Metoder er nyttige, men søgen efter forud planlagt styring og rammer amputerer muligheden for at forholde sig åbent til mennesker og liv. Der er ikke gode erfaringer med at lede efter ”metoden ” hvis ikke den professionelle evner at skabe relationen. Mennesker kommer før systemer.

10.55

Kort pause

11.05

Metoder og tilgange der giver deltagelsesmuligheder for voksne med udviklingshandicap

V/Gitte Lyng Rasmussen, Ph.d. og lektor, Pædagoguddannelsen KP

Deltagelse er en social- og handicappolitisk målsætning og dermed af betydning for socialpædagogers arbejde med personer med udviklingshandicap. Med afsæt i national og international forskning sætter oplægget fokus på metoder og tilgange der er relevante i arbejdet med skabe deltagelsesmuligheder for voksne med udviklingshandicap.

12.00

Frokost

12.45

Workshops 1-4 (se særskilt program nedenfor)

14.15

Pause, kage, frugt samt kaffe, te og vand

14.25

Vilde problemer og socialpædagogisk arbejde

15.25

Tak for i dag

v/ Thomas Svendsen, næstformand Socialpædagogerne Nordsjælland

Workshops

Hør om hvordan man kan arbejde med en low arousal-tilgang i det pædagogiske arbejde med anbragte unge. Workshoppen vil komme ind på hvilken rolle low arousal kan spille i en pædagogisk udviklingsproces og hvordan man kan sikre at tilgangen er et bærende element i mødet med de unge.

Der vil både være fokus på det teoretiske ståsted man kan praktisere low arousal fra og på hvordan man kan fastholde forståelsesrammen i praksis.

Få en introduktion til, hvad recovery er, og hvordan man i praksis kan arbejde med recovery via en række praktiske tilgange til at genfinde borgernes egne ressourcer, værdier og drømme samt at få tillid til egen dømmekraft og empowerment.

Recovery handler nemlig ikke om at blive ”rask”, men om ”at skabe sig et liv” på sine egne præmisser med udgangspunkt i sine erfaringer og ressourcer. Recovery handler om at udvikle måder at håndtere psykiske problemer på og ikke mindst de sociale konsekvenser, der følger med.

Miljøterapi handler om at skabe trygge rammer, hvor børnene og de unge kan udforske og udvikle sig selv. Vi vil sammen med jer undersøge, hvordan dette miljø ikke kun er en fysisk ramme, men en katalysator for personlig vækst, følelsesmæssig forståelse og bedre strategier.

Lad os sammen dykke ned i, hvordan miljøterapi kan være nøglen til positiv forandring og en stærkere fremtid for vores børn og unge.

Vi håber at se mange af jer til nogle spændende timer.

Er ordene eksternalisering, genforfattende samtaler og bevidning noget der vækker din nysgerrighed? Så er vores workshop lige noget for dig.

Du kommer til at høre om de grundlæggende ideer bag den narrative tilgang, om magt, relationer, positioner og værdier og du kommer du til at høre historier fra det virkelige liv, hvor de narrative ideer får plads til at blomstre i vores pædagogiske praksis i samarbejde med beboerne.