Literacydidaktik i fagene: Sprog åbner for fordybelse og refleksion. Esbjerg
Praktisk information
Dato
Tirsdag d. 23. august 2022Kl. 09.00 - 16.15
Tilmeldingsfrist:15. juni 2022
Pris
950 kr. ekskl. moms
Tilmelding
Tilmeldingen er bindende. OBS! Begrænsede antal pladser.
Sproget er farvet. Det kan både sløre eller forstærke et budskab. Det er derfor vigtigt, at alle elever udfordres til at forstå, fordybe og engagere sig i tekster og lære kritisk at reflektere over både andres tekster og de tekster, som de selv producerer.
Nationalt Videncenter for Læsning inviterer i samarbejde med UC SYD til en spændende temadag med fokus på literacydidaktik i fagene. Temaet er i år Sprog åbner for fordybelse og refleksion.
Temadagen sætter fokus på sproget som literacydidaktisk fundament. Der gives inspiration til, hvordan vi i undervisningen kan stilladsere elever i at bruge sproget i mange meningsfyldte sammenhænge, så de opnår ny viden og nye erkendelser om verden og dem selv. Eleverne må gennem undervisningen få blik for sprogets nuancer og betydninger gennem leg, undersøgelse og kritisk refleksion ved at involvere sig i mange slags tekster og modaliteter – både impressivt og i dialog med andre – samt ved at udtrykke egne meninger og refleksioner. Hvordan bringer vi alle elever i fordybelse og refleksion? Hvordan engagerer vi alle elever i at undersøge og bruge sproget kreativt og i brugssituationer? Det er nogle af de spørgsmål, som temadagen rejser og forsøger at svare på. Forskning og praksis kobles – og der gives eksempler fra dansk undervisningspraksis til inspiration til egen praksis.
Temadagen henvender sig til lærere, læse- og danskvej-ledere i grundskolen samt til læse- og læringskonsulenter.
Arrangør: Nationalt Videncenter for Læsning i samarbejde med UC SYD
Program
09.00
Registrering og kaffe
09.30
Velkomst
v. Lene Storgaard Brok, centerleder, Nationalt Videncenter for Læsning
09.45
Intentionerne bag dagen
v. Kirsten Friis, konsulent, Nationalt Videncenter for Læsning
10.00
Terrorist eller frihedskæmper? Diskursanalyse som redskab til kritisk (selv-)refleksion
v. Anne Klara Bom, ph.d., lektor, Syddansk Universitet
11.30
Frokost og besøg hos forlagene
12.30
Bring litteraturen i spil, så alle børn mærker og bevæges
Guidede litteratursamtaler fremmer elevernes indlevelse, undersøgelse og refleksion
v. Dorte Østergren-Olsen, lektor, Københavns Professionshøjskole samt læremiddelforfatter
13.30
Kollegial vejledning som vej til udvikling af elevengagement
v. Mette Wichmann Laybourn, lærer, danskvejleder, Dansborgskolen, Hvidovre Kommune
14.00
Eftermiddagskaffe og besøg hos forlagene
14.30
RAP, rytme og refleksion
v. Simon Skov Fougt, ph.d., lektor, Aarhus Universitet
16.00
Tak for i dag og på gensyn
v. Kirsten Friis, konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning