Læsekultur: Fra toddler til teen
Læsekultur er det nye sort, når vi taler om børn og unges læsning.
Praktisk information
Dato
Tirsdag d. 26. november 2024Kl. 10.00 - 15.30
Sted
Tilmeldingsfrist
5. november 2024
Pris
950 kr. (ekskl. moms)
312,50 kr. for studerende (inkl. moms.)
(Maks. 20 pladser til denne pris)
Læsekultur er det nye sort, når vi taler om børn og unges læsning.
Men hvad betyder det? Og hvorfor skal vi tale om læsekultur?
Deltag i centerets konference “Læsekultur: Fra toddler til teen” den 26. november og få ny viden og inspiration.
Program
10.00
Velkomst
v. Anna Karlskov Skyggebjerg, leder af Nationalt Videncenter for Læsning
10.15
På sporet af børn og bøger – læsekultur i aktuelt og historisk perspektiv
v. Nina Christensen
Nina Christensen er professor i børnelitteratur ved Aarhus Universitet. I sin forskning undersøger hun børnesyn, barndomshistorie og læsekultur.
Hun er bogaktuel med På sporet af børn og bøger og med antologien Alliancer, som sætter fokus på de mange forbindelsesled mellem børn, litteratur, medier og formidlere.
I oplægget giver hun konkrete eksempler på børns læsekulturer fra 1700-tallet og frem til i dag.
11.15
Pause
11.30
Samtale om læseoplevelser og læsekultur i skolen
v. Anna K. Skyggebjerg og Gitte Storgaard Funch
Gitte Storgaard Funch er en erfaren lærer og danskvejleder; Anna K. Skyggebjerg er børnelitteraturforsker med særlig interesse for genrer, læselyst og litteraturdidaktik. Sammen har de udgivet bogen Læseoplevelser, der præsenterer forskellige argumenter, tilgange og tips til en mere sanselig litteraturformidling.
Oplæggets tilhørere har mulighed for at deltage i samtalen ved at dele egne erfaringer og stille spørgsmål.
12.15
Frokost
med udstillingsbesøg.
13.15
Kort og godt om læsekultur i dagtilbud, skole og hjem
v. Marianne Eskebæk Larsen, Kristiane Hauer og Henriette Romme Lund
Marianne Eskebæk Larsen har ekspertise i billedlitteratur og læsning i dagtilbud, Kristiane Hauer forsker i læsning og fordybelse i skolen, og Henriette Romme Lund forsker i børns oplevelser med og perspektiver på læsning. Alle tre er faglige konsulenter i Nationalt Videncenter for Læsning, og de har udgivet bøger og artikler, der berører forskellige aspekter af læsekultur.
I oplægget sætter de praksisfunderet viden i spil over for teorier om børn og unges læsekultur.
14.15
Pause
14.30
Læsekultur er et samfundsspørgsmål – et interview om den nye norske læselyststrategi
Pernille Aisinger interviewer Per Esben Svelstad
Pernille Aisinger er journalist på fagbladet Folkeskolen og tovholder for det faglige netværk Dansk på folke-skolen.dk, der henvender sig til alle, som underviser eller er interesseret i danskundervisning. Per Esben Svelstad er professor i norskdidaktik ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. I sin forskning undersøger og udvikler han litteraturdidaktik med afsæt i litterære samtaler og elevtekster.
Interviewet handler om behovet for nationale læseindsatser og tager udgangspunkt i den aktuelle norske læselyststrategi.
15.00
Opsamling
Anna Karlskov Skyggebjerg, Marianne Eskebæk Larsen, Kristiane Hauer og Henriette Romme Lund
Med afsæt i spørgsmål og input fra salen diskuteres forskellige perspektiver på læsekultur.
Konferencen afsluttes med en netværksbar. Vi sørger for bobler og god musik.
15.30