Læsekultur: Fra toddler til teen
Praktisk information
Dato
Torsdag d. 8. maj 2025Kl. 09.30 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
21. april 2025
Pros
Pris: 950 kr., ekskl. moms. Pris for studerende: 250 kr., ekskl. moms. Maks. 20 pladser til denne pris.
Læsekultur er det nye sort, når vi taler om børn og unges læsning. Men hvad betyder det? Og hvorfor skal vi tale om læsekultur?
Få ny viden og inspiration på Nationalt Videncenter for Læsnings konference den 8. maj.
Program
09.30
Registrering og kaffe
10.00
Velkomst
v. Anna Karlskov Skyggebjerg
Anna Karlskov Skyggebjerg er leder af Nationalt Videncenter for Læsning og børnelitteraturforsker med særlig interesse for genrer, læselyst og litteraturdidaktik. I sin velkomst præsenterer hun centeret og nogle af de læsende børn, som skildres i børnelitteraturen.
10.30
På sporet af børn og bøger. Læsekultur i historisk perspektiv
v. Nina Christensen
Nina Christensen er professor i børnelitteratur ved Aarhus Universitet. I sin forskning undersøger hun børnesyn, barndomshistorie og læsekultur. Hun er bogaktuel med På sporet af børn og bøger og antologien Alliancer, som sætter fokus på de mange forbindelsesled mellem børn, litteratur, medier og formidlere. I oplægget giver hun konkrete eksempler på børns læsekulturer fra 1700-tallet og frem.
11.15
Pause og udstillingsbesøg
11.30
Læsekultur i aktuelt perspektiv og med de yngste
Oplægsholder annonceres senere
Hvilken læsekultur ses aktuelt blandt de yngste børn?
12.15
Frokost og udstillingsbesøg
13.15
Kort og godt om læsekultur i dagtilbud, skole og hjem
v. Marianne Eskebæk Larsen, Kristiane Hauer og Henriette Romme Lund
Marianne Eskebæk Larsen har ekspertise i billedlitteratur og læsning i dagtilbud, Kristiane Hauer forsker i læsning og fordybelse i skolen, og Henriette Romme Lund forsker i børns oplevelser med og perspektiver på læsning. Alle tre er faglige konsulenter i Nationalt Videncenter for Læsning, og de har udgivet bøger og artikler, der berører forskellige aspekter af læsekultur. I oplægget sætter de praksisfunderet viden i spil over for teori om læsekultur.
14.30
Kaffe og udstillingsbesøg
15.00
Læsekultur i skolen og lærerens rolle
Anna Karlskov Skyggebjerg i samtale med Gitte Storgaard Funch
Gitte Storgaard Funch er en erfaren lærer og danskvejleder. Sammen med Anna Karlskov Skyggebjerg har hun udgivet bogen Læseoplevelser, der præsenterer forskellige argumenter, tilgange og tips til en mere sanselig litteraturformidling.
15.30
Opsamling og afslutning
Marianne Eskebæk Larsen, Kristiane Hauer og Henriette Romme Lund
Med afsæt i spørgsmål og input fra salen diskuteres forskellige perspektiver på læsekultur.
Kontaktperson
Arrangør
Nationalt Videncenter for Læsning
Kontaktperson
Jacob Spangenberg, Jacs@kp.dk