Gå til indhold

Læsekreds: Metodologiske dilemmaer i tilknytningsforskning

Kom med, når vi sætter fokus på metodologiske dilemmaer i arbejdet med børns udvikling som en systemisk proces.

Praktisk information

Dato

Tirsdag d. 2. december 2025
Kl. 13.00 - 15.00

Sted

Campus Carlsberg
Humletorvet 3
Lokale K3.16 eller online
1799 København V
Vis adresse i Google Maps

Tilmeldingsfrist

26. november 2025

Pris

Gratis – men tilmelding er nødvendig

Tilmeld

Om workshoppen

Tilknytningsteorien har stor indflydelse på, hvordan vi forstår børns trivsel og udvikling på tværs af professioner – fra pædagogik til sundhedspleje til socialrådgivning.

Men teorien rummer også metodologiske udfordringer. Fx bygger meget tilknytningsforskning på metoder, der kan fastholde teorien i statiske forståelser af udvikling fremfor at indfange den som en systemisk proces, som nyere forståelser af tilknytning peger på. Derfor kan vigtige nuancer gå tabt, når teorien bliver brugt i praksis.

Til læsekredsen tager vi udgangspunkt i tilknytningsforskningen, når vi dykker ned i de udfordringer, der følger med, når vi skal undersøge komplekse fænomener og oversætte dem til praksis.

Vær med, når vi diskuterer:

  • Hvordan vi kan bruge metoder, der bedre formår at indfange tilknytning som et systemisk fænomen.
  • Hvilke metodologiske kompromiser vi er villige til at acceptere, når vi arbejder med at indfange dynamiske udviklingsprocesser – særligt med kompleks interventionsforskning som ramme.
  • Hvad der bliver vigtigt, når vi formidler tilknytningsinspirerede forskningsresultater didaktisk og til praksis, så de professioner, der arbejder med at fremme børns trivsel, kan hjælpes til et nuanceret blik på børns udviklingsbetingelser?

Facilitator: Martina Andersson Søe, adjunkt, Københavns Professionshøjskole

Læs følgende inden læsekredsen

Om arrangøren

Workshoppen arrangeres af Center for Bedre Børneliv, som arbejder for, at alle børn kan få en god start på livet.

Gennem tværfaglig professionsrettet forskning, samarbejde med praksis og opbygning af forskningskapacitet styrker centeret de fagprofessionelles dømmekraft ved at skabe viden om, hvad der virker i understøttelsen af de 0-6-årige og deres familier.

Centeret er etableret på Københavns Professionshøjskole med støtte fra TrygFonden, LEGO Fonden og Novo Nordisk Fonden.

Kontaktperson

Lene Maria Musiat

Ledelsessekretær

+45 21 52 66 38