Læsekreds: Metodologiske dilemmaer i tilknytningsforskning
Kom med, når vi sætter fokus på metodologiske dilemmaer i arbejdet med børns udvikling som en systemisk proces.
Praktisk information
Dato
Tirsdag d. 2. december 2025Kl. 13.00 - 15.00
Sted
Tilmeldingsfrist
26. november 2025
Pris
Gratis – men tilmelding er nødvendig
Om workshoppen
Tilknytningsteorien har stor indflydelse på, hvordan vi forstår børns trivsel og udvikling på tværs af professioner – fra pædagogik til sundhedspleje til socialrådgivning.
Men teorien rummer også metodologiske udfordringer. Fx bygger meget tilknytningsforskning på metoder, der kan fastholde teorien i statiske forståelser af udvikling fremfor at indfange den som en systemisk proces, som nyere forståelser af tilknytning peger på. Derfor kan vigtige nuancer gå tabt, når teorien bliver brugt i praksis.
Til læsekredsen tager vi udgangspunkt i tilknytningsforskningen, når vi dykker ned i de udfordringer, der følger med, når vi skal undersøge komplekse fænomener og oversætte dem til praksis.
Vær med, når vi diskuterer:
- Hvordan vi kan bruge metoder, der bedre formår at indfange tilknytning som et systemisk fænomen.
- Hvilke metodologiske kompromiser vi er villige til at acceptere, når vi arbejder med at indfange dynamiske udviklingsprocesser – særligt med kompleks interventionsforskning som ramme.
- Hvad der bliver vigtigt, når vi formidler tilknytningsinspirerede forskningsresultater didaktisk og til praksis, så de professioner, der arbejder med at fremme børns trivsel, kan hjælpes til et nuanceret blik på børns udviklingsbetingelser?
Facilitator: Martina Andersson Søe, adjunkt, Københavns Professionshøjskole
Læs følgende inden læsekredsen
- Mårtensson et al. (2022): Concepts travel faster than thought: an empirical study of the use of attachment classifications in child protection investigations
- Uddrag af afhandlingen Introducing the child and its parents (s. 69-75 + 76-78)
- Solomon & George: The Measurement of Attachment Security and Related Constructs in Infancy and Early Childhood (kapitel 18 i Handbook of Attachment) – kun til orientering for dem, der ikke kender feltet
Om arrangøren
Workshoppen arrangeres af Center for Bedre Børneliv, som arbejder for, at alle børn kan få en god start på livet.
Gennem tværfaglig professionsrettet forskning, samarbejde med praksis og opbygning af forskningskapacitet styrker centeret de fagprofessionelles dømmekraft ved at skabe viden om, hvad der virker i understøttelsen af de 0-6-årige og deres familier.
Centeret er etableret på Københavns Professionshøjskole med støtte fra TrygFonden, LEGO Fonden og Novo Nordisk Fonden.