Høringskonference om teknologiforståelse
Den 5. februar sætter vi spot på teknologiforståelse som faglighed.
Praktisk information
Dato
Fredag d. 5. februar 2021Kl. 10.00 - 14.00
Sted
Pris
Gratis
Praktisk
Sørg for at have downloadet og installeret Zoom
Det danske uddannelsessystem har altid haft til opgave at klæde børn og unge på til at forstå den verden, vi lever i og det samfund, vi alle er en del af. Sådan skal det fortsat være, og i et samfund præget af teknologi kræver det, at der tages alvorlig fat på at få teknologiforståelse ind i hele uddannelsessystemet.
Den 5. februar sætter alle de danske professionshøjskoler og universiteter spot på teknologiforståelse som faglighed. Vi vil sammen med skolen og ungdomsuddannelsernes aktører, interesseorganisationer og forskere blive klogere på:
- Hvorfor er det nu, vi skal handle og få skudt arbejdet i gang med at indføre teknologiforståelse som en ny faglig i skolen?
- Hvilke håb og holdninger har lærerne og eleverne i skolen til en sådan ny faglighed?
- Hvad har vi af viden, og erfaringer og hvad skal det til af indsatser?
- Og hvad med ungdomsuddannelserne – hvordan er teknologiforståelse relevant for dem?
Konferencen er medfinansieret af Villum Fonden

Program
10.00
Velkommen
Ved Jakob Harder, dekan ved Københavns Professionshøjskole
10.10
En unik mulighed for Danmark – udgangspunkt, udsyn og målsætning
Oplæg ved professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet
10.30
Hvilke muligheder og forhåbninger åbner sig med den nye faglighed i folkeskolen?
Paneldeltagere:
Esther Vyff, formand for Danske Skoleelever
Michael Hjardgaard, lærer, Center for Læring
Carsten Bott, skoleleder for Bagsværd Skole
11.00
Pause
11.05
Kan vi lære af historien? – Indførslen af en ny faglighed i grundskolen.
Oplæg ved Lektor Mikkel Hjort, VIA University College
11.20
Morgendagens lærerkompetencer
Oplæg ved Vibeke Schrøder og navn oplyses senere
11.35
Gap-analysens resultater – oplæg til debat.
Ved prorektor Jens Christian Godskesen, IT-Universitetet
11.45
Høringsdebat i panel med centrale aktører
Paneldeltagere:
Regitze Flannov, formand for undervisningsudvalget, Danmarks Lærerforening
Peter Pannula Toft, børn og skolechef, Kommunernes Landsforening
Birgitte Vedersøe, formand Danske Gymnasier
Marianne Georgsen, docent, professionshøjskolen UCN
12.25
Frokost og frisk luft
12.55
Hvilke muligheder åbner det for erhvervsuddannelserne, hvis eleverne kommer ind med grundlæggende teknologiforståelse?
Debat mellem Camilla Hutters, leder af Nationalt Center for Erhvervspædagogik ved Københavns Professionshøjskole og Direktør Allan Kortnum, Herningsholm – Erhvervsskole og gymnasier
13.15
Progressionsmuligheder for teknologiforståelse i gymnasieskolen og perspektiver videre frem på universiteter
13.35
Hvordan løfter vi videre herfra?
Paneldeltagere:
Thomas Gyldal, formand for Kommunernes Landsforenings børne og undervisningsudvalg og Borgmester i Herlev KL
Mette Fjord, underdirektør ved Dansk Industri
Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen
Nanna Højlund, næstformand for Fagbevægelsens Hovedorganisation
13.55
Farvel og tak
Ved Jakob Harder, dekan ved Københavns Professionshøjskole
Kontaktperson
Lise Andersen, lise@kp.dk, 51 63 28 68
Målgruppe
Beslutningstagere, lærere, undervisere, forskere og andre aktører med interesse i teknologiforståelse og uddannelse
Gerne træffetider
Træffes bedst på hverdage mellem kl. 9.00 og 15.00.