Gå til indhold

Information om coronavirus

Høringskonference om teknologiforståelse

Den 5. februar sætter vi spot på teknologiforståelse som faglighed.

Praktisk information

Dato

Fredag d. 5. februar 2021
Kl. 10.00 - 14.00

Sted

Pris

Gratis

Praktisk

Sørg for at have downloadet og installeret Zoom

Tilmeld

Det danske uddannelsessystem har altid haft til opgave at klæde børn og unge på til at forstå den verden, vi lever i og det samfund, vi alle er en del af. Sådan skal det fortsat være, og i et samfund præget af teknologi kræver det, at der tages alvorlig fat på at få teknologiforståelse ind i hele uddannelsessystemet.

Den 5. februar sætter alle de danske professionshøjskoler og universiteter spot på teknologiforståelse som faglighed. Vi vil sammen med skolen og ungdomsuddannelsernes aktører, interesseorganisationer og forskere blive klogere på:

  • Hvorfor er det nu, vi skal handle og få skudt arbejdet i gang med at indføre teknologiforståelse som en ny faglig i skolen?
  • Hvilke håb og holdninger har lærerne og eleverne i skolen til en sådan ny faglighed?
  • Hvad har vi af viden, og erfaringer og hvad skal det til af indsatser?
  • Og hvad med ungdomsuddannelserne – hvordan er teknologiforståelse relevant for dem?

Konferencen er medfinansieret af Villum Fonden

Program

10.00

Velkommen

Ved Jakob Harder, dekan ved Københavns Professionshøjskole

10.10

En unik mulighed for Danmark – udgangspunkt, udsyn og målsætning

Oplæg ved professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet

10.30

Hvilke muligheder og forhåbninger åbner sig med den nye faglighed i folkeskolen?

Paneldeltagere:
Esther Vyff, formand for Danske Skoleelever
Michael Hjardgaard, lærer, Center for Læring
Carsten Bott, skoleleder for Bagsværd Skole

11.00

Pause

11.05

Kan vi lære af historien? – Indførslen af en ny faglighed i grundskolen.

Oplæg ved Lektor Mikkel Hjort, VIA University College

11.20

Morgendagens lærerkompetencer

Oplæg ved Vibeke Schrøder og navn oplyses senere

11.35

Gap-analysens resultater – oplæg til debat.

Ved prorektor Jens Christian Godskesen, IT-Universitetet

11.45

Høringsdebat i panel med centrale aktører

Paneldeltagere:
Regitze Flannov, formand for undervisningsudvalget, Danmarks Lærerforening
Peter Pannula Toft, børn og skolechef, Kommunernes Landsforening
Birgitte Vedersøe, formand Danske Gymnasier
Marianne Georgsen, docent, professionshøjskolen UCN

12.25

Frokost og frisk luft

12.55

Hvilke muligheder åbner det for erhvervsuddannelserne, hvis eleverne kommer ind med grundlæggende teknologiforståelse?

Debat mellem Camilla Hutters, leder af Nationalt Center for Erhvervspædagogik ved Københavns Professionshøjskole og Direktør Allan Kortnum, Herningsholm – Erhvervsskole og gymnasier

13.15

Progressionsmuligheder for teknologiforståelse i gymnasieskolen og perspektiver videre frem på universiteter

13.35

Hvordan løfter vi videre herfra?

Paneldeltagere:
Thomas Gyldal, formand for Kommunernes Landsforenings børne og undervisningsudvalg og Borgmester i Herlev KL
Mette Fjord, underdirektør ved Dansk Industri
Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen
Nanna Højlund, næstformand for Fagbevægelsens Hovedorganisation

13.55

Farvel og tak

Ved Jakob Harder, dekan ved Københavns Professionshøjskole

Kontaktperson

Lise Andersen, lise@kp.dk, 51 63 28 68

Målgruppe

Beslutningstagere, lærere, undervisere, forskere og andre aktører med interesse i teknologiforståelse og uddannelse

Gerne træffetider

Træffes bedst på hverdage mellem kl. 9.00 og 15.00.