Gå til indhold

Information om coronavirus

AFLYST – Fritidspædagogik og den frie tanke – hvor er vi på vej hen?

Få indsigt i og et nuanceret blik på, hvorfor fritidspædagogikken er til gavn for alle børn og giver dem mulighed for at øve sig i elementer som at være deltagende, være kritiske og være i fællesskaber.

Praktisk information

Dato

Torsdag d. 24. september 2020
Kl. 09.00 - 15.30

Pris

Gratis

Konferencen stiller skarpt på fastholdelse af fritidspædagogikken i børns fritidsrum. Det gør vi ved at give blik på og nuancering af, hvorfor fritidspædagogikken er til gavn for alle børn og giver dem mulighed for at øve sig i elementer som at være deltagende, være kritiske og være i fællesskaber.

Samlet skal oplæg og drøftelser bidrage til at sætte fritidspædagogikken på den politiske dagsorden – så den del af børn og unges liv prioriteres og værnes om.

Der er program for hele dagen, formiddagsprogrammet består af oplæg og en paneldebat, mens eftermiddag er er workshops. Du er velkommen til at deltage hele dagen, men hvis det passer bedre, er der også mulighed for at deltage enten formiddag eller eftermiddag.

Program

09.00

Ankomst

09.30

Velkomst og åbning

09.45

Oplæg v/ Anne Mette Friis, National Chef, UNICEF samt Lakserytteren

10.15

Oplæg v/ Per Schultz Jørgensen, DPU

10.45

Pause og kaffe

11.15

Oplæg Lea Ringskou, lektor og David Thore Gravesen, lektor og ph.d., VIA

11.30

Paneldebat

12.00

Opsamling og afslutning på formiddagen

12.15

Sandwich to stay – or to go

Eftermiddagskonference med workshops

13.00

1. Workshops runde

13.45

Kaffeopfyldning

14.00

2. Workshops runde

15.00

Opsamling

15.20

Tak for i dag

Praktisk

Arrangementet er gratis og for alle med interesse for området. Tilmelding nødvendig. Vi tager alle nødvendige forholdsregler for COVID19, der kan derfor komme ændringer i programmet i tiden op til konferencen.

For spørgsmål og afbud, kontakt Morten Petersen, mop@bupl.dk

Du skal selv tilmelde dig workshops om eftermiddagen, og det er muligt at deltage i to workshops pr. person. Hvis du kun har mulighed for at deltage om formiddagen, skal du blot lade være med at tilmelde dig de workshop der ligger om eftermiddagen.

Beskrivelser samt tilmelding til de forskellige workshops finder du herunder.

WORKSHOP 1 – På hvilken viden bygger vi fritidspædagogik?

V. Lea Ringskou, lektor og David Thore Gravesen, lektor og ph.d, VIA

Forskning og forskningsbaseret viden på det fritidspædagogiske område er, sammenlignet med andre pædagogiske områder, relativt begrænset. Hvad kendetegner den forskningsviden vi har om fritidspædagogikken og hvilken rolle spiller pædagogerne i den eksisterende forskning? Hvilken betydning kan det have for de studerende, for uddannelsen og for den fritidspædagogiske praksis, at mængden af forskningsbaseret viden er begrænset? Hvilken viden efterspørger pædagogerne selv på det fritidspædagogiske felt? Og er der overhovedet nogen forbindelse mellem forskningsviden og fritidspædagogisk praksis? I workshoppen vil vi diskutere spørgsmål som disse og sammen med jer forsøge at komme med bud på, hvordan fritidspædagogikken kan styrkes gennem forskningsviden og øget videnskabelig produktion. Intentionen er værdifuld brobygning mellem forskning og praksis og værdifulde input fra jer til os om, hvordan vi som forskere kan bidrage til at styrke fritidspædagogikken.

Tilmeld dig workshop 1 her

WORKSHOP 2 – Fritidspædagogikkens blinde pletter

V. Lisbeth Madsen, lektor, KP og Mette Stæhr, uddannelsesleder, Absalon

Det pædagogiske arbejde med børn og unge i fritidsinstitutionerne har de senere år politisk, økonomisk og kompetenceudviklingsmæssigt været nedprioriteret. Dette har skabt væsentlige forandringer i vilkårene for det fritidspædagogiske arbejde, som også har medført blinde pletter i forhold til fritidspædagogernes faglighed og kompetenceudvikling. På workshoppen vil vi tage udgangspunkt i en undersøgelse vi har foretaget i 2019 om pædagogers muligheder for og ønsker til kompetenceudvikling på det fritidspædagogiske felt og herfra vi vil præsentere central pointer om bl.a. hvilke muligheder medarbejdere og ledere efterspørger at få styrket i den fritidspædagogiske praksis. Disse pointer vil vi gerne diskutere med jer og høre hvilke blinde pletter og faglige tematikker, I mener, der aktuelt rører sig i den fritidspædagogiske praksis?

Tilmed dig workshop 2 her

WORKSHOP 3 – Fritidspædagogikkens magiske rum

V. Nils Falk, ph.d. studerende, DPU

Fritidspædagogikkens stærke historiske traditioner og værdier er vigtigere end nogensinde før. Vi bevæger os langsomt men sikkert ud af et målstyringsparadigme, som har omformet de pædagogiske institutioner for børn og unge til mellemstationer på vejen mod uddannelse og arbejdsmarked. Tiden kalder på pædagogiske miljøer, der understøtter et langt bredere defineret dannelses og uddannelsesprojekt end det vi ser lige nu. Her kan pædagogers viden og kompetencer indenfor eksempelvis æstetiske, musiske og kreative læringsformer samt ikke mindst deres fokus på at nære de forpligtende fællesskaber, frem for at vurdere børn og unges individuelle præstationer blive en afgørende ressource i fremtidens skole- og fritidspædagogiske landskab. Men det kræver i sagens natur at pædagogerne tager udfordringen op og begynder at påtage sig en langt mere aktiv rolle i den faglige dialog og idéudvikling med folkeskolens lærere.

Tilmeld dig workshop 3 her

WORKSHOP 4 – Børns konflikter og fællesskaber som udviklingsmuligheder i pædagogisk arbejde

V. Lærke Testmann, adjunkt og ph.d. studerende, KP

I vil i et kort indledende oplæg blive præsenteret for, hvordan konflikter og fællesskaber fra børns perspektiver kan forstås som noget der hører sammen med de pædagogiske institutioner, de er en del af. Det betyder at vi kigger på hvordan det, børn gør – også når det er rigtig mærkeligt og irriterende – hænger sammen med skolen-fritidsinstitutionernes krav og forventninger. Bagefter diskuterer vi muligheder og begrænsninger i at bruge børns konflikter og fællesskaber som pædagogisk udviklingsrum, set fra et pædagogperspektiv.

Tilmeld dig workshop 4 her