Gå til indhold
Organisationspsykologi og ledelse

Frisættelsen er genopstået!

Ledelse mellem tillid, teams og traditioner

Praktisk information

Dato

Tirsdag d. 28. oktober 2025
Kl. 15.00 - 16.00

Sted

Pris

Gratis

Praktisk info

Webinaret optages og sendes til alle tilmeldte

Tilmeld

I tidligere reformbølger har begrebet “frisættelse” ofte været et centralt omdrejningspunkt. Ambitionen har været at give fagprofessionelle større råderum og mindske bureaukrati. Men hvordan gik det egentlig? Erfaringerne viser, at selvom intentionerne var gode, gik det ikke altid helt som planlagt. Frisættelse blev i nogle tilfælde reduceret til et retorisk greb snarere end en reel forandring i arbejdsvilkår og beslutningskraft.

Nu er frisættelsen kommet på dagsordenen igen – højaktuelt i forbindelse med ældrereformen, som skal frisætte borgere, såvel som personale og ledere. Hvordan kan det lykkes denne gang? Det er afgørende at lære af historien, men også at lytte til praksis. Det er her, vi finder de mennesker, der hver dag arbejder med frisættelse, og som kender systemets styrker og svagheder indefra. Deres erfaringer, viden og faglige vurderinger bør være pejlemærker i enhver ny reformproces. Vi snydt lidt og på forhånd indhentet input fra praksis for at få et indblik i deres tanker og overvejelser.

Derudover præsenterer vi erfaringer med frisættelse fra forskning i faste teams i ældreplejen, som giver en ny mulighed: at genopfinde frisættelsesdagsordenen med et mere realistisk og praksisnært udgangspunkt. Det kræver først og fremmest, at man lærer af fortiden og tør tage konsekvensen af de erfaringer, der allerede er gjort. Hvis ældrereformen skal blive andet og mere end endnu en reformbølge, må den bygge på ægte dialog, tydelige mål og en vedvarende politisk vilje til at støtte op om de mennesker, der hver dag skaber velfærd i praksis.

Program

  • Velkommen
  • Frisættelse i tidligere reformbølger – hvordan gik det?
  • Stemmer fra praksis
  • Ældrereformen i lyset af en frisættelsesdagsorden – hvordan kan det lykkes denne gang
  • Afrunding og opsamling

Hvem deltager

Offentlige ledere og medarbejdere.

Kontaktinfo

Faglige kontaktpersoner

Nana Katrine Vaaben

Nana Katrine Vaaben

Docent

+45 40 51 60 18

Nana Vaaben er Ph.d. i samfundsvidenskab fra Institut for Samfund og Globalisering, RUC og antropolog, KU.

Nana er docent på videreuddannelsen og underviser på diplom i ledelse og forsker bl.a. i ledelse af professioner – særligt lærerprofessionen. Hun har primært haft folkeskolen som forskningsfelt, særligt med henblik på at forstå, hvordan ledelse, styring og organisering indvirker på læreres motivation og arbejdsglæde. Nana står bag flere forskningsprojekter om moralsk stress blandt offentligt ansatte.

Gry Segoli

Gry Segoli

Lektor

+45 51 63 27 24

Gry Segoli er lektor, projektleder og uddannet ergoterapeut og master i rehabilitering.

Hun har mange års erfaring i ældreplejen med særligt fokus på ledelse, helhedsorienterede indsatser og praksisnær udvikling. Gry arbejder strategisk med forskning og implementering, hvor hun leder forandringsprocesser, styrker faglig kultur og udvikler bæredygtige løsninger med borgerens perspektiv som drivkraft.

Kontakt vedr. tilmelding

Kursus

Kompetenceudvikling for dig som leder

I en tid med høj organisatorisk kompleksitet og store krav til ledelsen kan kompetenceudvikling være en god støtte til at kvalificere dit ledelsesarbejde.

Ved Diplom i ledelse har vi mange både obligatoriske moduler og valgmoduler at vælge imellem.

Du kommer til at arbejde med dine egne cases i undervisningen – og du får også inspiration fra dine mange medstuderendes udfordringer og muligheder fra deres praksis.

Kompetenceudvikling for dine medarbejdere

Specialuddannelse i borgernær sygepleje

Bliv specialiseret i at arbejde sammenhængende og tværfagligt med ældre og kronisk syge i det borgernære sundhedsvæsen.

Supervision i grupper

Lær om supervision som en metode til at arbejde bevidst med enkeltpersoner og gruppers kompetenceudvikling.