Gå til indhold

Dansk i mange retninger 2025 – et fagdidaktisk møde

Virkeligheder – med og uden skærme

Praktisk information

Dato

Torsdag d. 13. marts 2025
Kl. 09.30 - 15.30

Sted

Campus Carlsberg
Humletorvet 3
Lokale W2.04
1799 København V
Vis adresse i Google Maps

Tilmeldingsfrist

24. februar 2025

Pris

200 kr., ekskl. moms, for studerende (plads til maks. 30 studerende til denne pris – først til mølle)

Tilmeld

Konferencen inviterer interesserede i danskfaget fra grundskolen, ungdomsuddannelserne, læreruddannelsen og universitetet til et fælles fagdidaktisk mødested.

Dette års konference handler om de mange forskellige virkeligheder, vi begår os i med skærme, skrivning og skønlitteratur. Vores opfattelse af, hvad der er virkeligt, sandt og godt, flytter sig, og det bliver sværere at skelne mellem fakta og fiktion. In Real Life, siger vi, men er det mere virkeligt at mødes på en kaffebar end på TikTok?

Og hvad er det, vi tiltrækkes af, når vi søger det virkelige, det autentiske, det sande? Hvad betyder det for mennesker – især unge mennesker – hvis virkeligheden er mere flydende, og hver kan vælge sin? Hvad betyder det for danskfaget?

Årets konference giver teoretiske og praksisnære perspektiver på danskundervisningen i vores mange forskellige virkeligheder.

Program

09.30

Ankomst og kaffe

10.00

Velkomst og fællessang

10.15

Det er aldrig for sent at få en dårlig barndom

Ole Dalgaard/Oscar K, forfatter

Den, der prøver at genkalde sig et stykke fortid, får aldrig adgang til fortiden selv, men til en forestilling om den. Hvis nogen tror, at litteratur har noget som helst med virkelighed og sandhed at gøre, bliver læsning let en pauver affære. Oplægget handler om skønlitteraturen set i lyset af autobiografiens krav på sandhed og om at genopfinde virkeligheden i en verden af individualiserede virkeligheder.

10.45

SoMeFamily – unge og voksnes (fælles) virkeligheder på de sociale medier

Andreas Candefors Stæhr, lektor, Københavns Universitet

Digital kommunikation er blevet en del af familiers hverdagsliv. Men hvilke kommunikative funktioner udfylder de sociale medier egentlig, og hvordan påvirker de familielivet i dag? Oplægget giver indblik i, hvordan digital kommunikation giver unge og voksne mulighed for at følge med i udvalgte aspekter af hinandens virkeligheder, samt hvordan en danskfaglig tilgang til digital interaktion er en nøgle til at forstå disse virkeligheder.

11.45

Frokost og forlagsudstilling

12.30

Workshops

Læs om workshops længere nede på siden

13.45

Kaffe, kage og forlagsudstilling

14.15

Børn og unges digitale virkeligheder

Camilla Mehlsen, fellow ved Center for Journalistik, Syddansk Universitet

Digitale medier og kunstig intelligens er den faktor, der har forandret børn og unges liv, læring og fællesskaber allermest på kortest tid. Hvad betyder techplatforme for fakta, følelser og fortællinger? Oplægget giver gennem tankevækkende eksempler indblik i nye digitale tendenser, der former børn og unges hverdag og verden, og lægger op til diskussion af, hvad det rejser af spørgsmål til danskfagene.

15.15

Opsamling på dagen

Nadia Raphael Rathje, lektor, Københavns Professionshøjskole

Workshops

Workshopledere: Lise Baun, adjunkt, Københavns Professionshøjskole, og Anne Bock, lektor, Københavns Professionshøjskole

Gennem skriveøvelser på workshoppen – og fortællinger om skrivende elever i henholdsvis 1. og 8. klasse – vil vi diskutere, hvordan skrivning kan bidrage til at skabe opmærksomhed på verden, meningsfulde relationer og levende faglige fællesskaber i skolens danskfag.

Workshopledere: Kenneth Reinecke Hansen, lektor, Københavns Professionshøjskole, og Jonas Nygaard Blom, lektor, Syddansk Universitet

Vi undersøger det sproglige og fortælletekniske læringspotentiale i rummet mellem fakta og fantasi i nyhedsmedierne. Hvordan konstrueres spekulationer om fremtiden i nyhederne, og hvordan kan arbejdet med fremtidsforestillinger i danskfaget styrke elevernes kritiske nyheds-literacy?

Workshopleder: Mischa Slott Carlsen, projektleder, NorS, København Universitet, lektor og lærebogsforfatter

Længe har lærere ment, at sociale medier og AI er blevet en stigende udfordring for elevernes læring og for den demokratiske samtale. Hvordan kan vi vende dette vilkår til et didaktisk potentiale for danskundervisningen? Workshoppen fokuserer på emner som influencere, TikTok og disinformation i en virkelighed styret af AI og algoritmer. Hvordan kan dette berige undervisning i medier og litteratur?

Workshopledere: Marie Bloch Jespersen, lektor, Professionshøjskolen Absalon, og Pernille Hargbøl Madsen, lektor, Professionshøjskolen Absalon

Stort set alle børn har en profil på minimum ét socialt medie ud over YouTube, før de fylder 13 år. Workshoppen handler om elevernes relationer og samtaler i deres onlinevirkelighed. Vi giver ideer til, hvordan danskfaget kan være med til at udvikle elevernes digitale dannelse og digitale myndiggørelse, bl.a. ud fra et kritisk blik på algoritmernes og teknologiens betydning for børns kommunikation og venskaber.

Workshopleder: Pernille Dam Mønsted Pjedsted, lektor, VIA University College

Hvad betyder det for læseoplevelsen, hvis vi inddrager fysiske steder i vores læsning og således kobler forfatterens, værkets hovedperson og læserens virkelighed? Ødelægger de virkelige steder de fiktive, når vi sætter os i hovedpersonens sted ved at læse på et fysisk sted? I workshoppen præsenteres et pragmatisk syn på læsning og elevers perspektiver herpå, og sammen diskuterer vi potentialer og barrierer i det stedsorienterede litteraturarbejde.

Workshopleder: Dorte Karrebæk, illustrator og forfatter

Gennem praktiske øvelser undersøger workshoppen, hvordan et tålmodigt og analogt arbejde med forskellige materialer, tegning og farver kan skabe rum for at mærke den indre virkelighed og stilhed, som kan være udfordret i et liv med skærme.

Arrangører

  • Københavns Professionshøjskole (KP)
  • Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, Syddansk Universitet
  • Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab (NorS), Københavns Universitet,
  • Dansklærerforeningen,
  • Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU)
  • Aarhus Universitet
  • CFU Danmark
  • Nationalt Videncenter for Læsning