CEVEU-årskonference: Kvalitetsløft af erhvervsuddannelserne
Hvordan sikrer vi kvalitet i erhvervsuddannelserne?
CEVEU’s årskonference samler forskning og praksis til en dialog om, hvordan vi løfter kvaliteten i undervisningen på værkstederne og lærepladserne.
Det bliver en spændende dag, hvor vi sammen bliver klogere på, hvad et kvalitetsløft af erhvervsuddannelserne kræver.
Program
09.00
Ankomst m. morgenmad
09.30
Velkomst v. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB)
Nanna Højlund, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Jannik Bay, Dansk Arbejdsgiverforening (DA) byder velkommen til konferencen.
09.40
Velkomst v. CEVEU
Camilla Hutters, centerleder for Center for Viden om Erhvervsuddannelser, vil på vegne af CEVEU byde velkommen og give et indblik i konferencens tema.
09.50
Den grønne omstilling er central for kvalitet i erhvervsuddannelserne
Connie Hedegaard, fhv. EU-kommissær og minister, sætter fokus på kompetencerne hos fremtidens faglærte. Erhvervsuddannelserne rolle i den grønne omstilling kan ikke undervurderes, og kvaliteten i EUD handler også om at lykkes med at uddanne til udvikling af grønne løsninger og grønne kompetencer.
10.15
Viden om kvalitet i erhvervsuddannelserne
Hvad ved vi fra de nyeste forskningsprojekter om stærke ungemiljøer, gode overgange og sammenhængen mellem skole og oplæring?
Arnt Louw, CeFU, Vibe Aarkrog, DPU og Anne Katrine Kamstrup, NCE vil tage os igennem de vigtigste pointer og pege på, hvor der er potentiale for at styrke kvaliteten.
10.50
Pause
11.10
Workshop
I otte forskellige workshops går vi i dybden med kvalitet i erhvervsuddannelserne.
OBS: Vælg en workshop ved tilmelding. Læs om de otte workshops.
12.30
Frokost i DGI-byens restaurant
13.30
Hvordan kan man arbejde med at løfte kvalitet i erhvervsuddannelserne?
Anne Fløe, Tænketanken DEA sætter med en ny undersøgelse kvalitet i EUD under LUP.
I oplægget præsenteres de vigtigste fund i analysen og en samlet model for kvalitet i uddannelserne.
14.00
Paneldebat
Fra forskellige positioner i systemet vil en skolerepræsentant, en lærlingeansvarlig fra en virksomhed og en elevrepræsentant drøfte dagens input og give deres perspektiver på kvalitet og potentialer for udvikling af uddannelserne.
14.30
Pause
14.50
Hvordan kan vi som sektor arbejde sammen om at løfte kvaliteten i erhvervsuddannelserne?
Anders Dybdal, CEO i forandringsbureauet Operate, dykker ned i, hvad der skal til for at en samlet sektor kan samarbejde om at styrke kvaliteten i erhvervsuddannelserne.
Med fokus på systemisk forandring præsenteres konkrete perspektiver på samarbejde mellem sektorens aktører, der skaber varige ændringer.
15.20
Afrunding af konferencen v. CEVEU
Dagen modereres af journalist Gitte Redder, Redder Kommunikation.
Workshops
Klædt på til oplæring? Workshop 1
Hvordan kan man styrke elevernes overgang fra sidste skoleperiode til første oplæringsperiode? Vi præsenterer resultater fra et forskningsprojekt, der undersøger, hvordan elever oplever aktiviteter, der skal støtte overgangen.
Vi giver eksempler fra undervisningsmaterialet: Jordbrugets Lærlingekompas, der blandt andet består af podcasts og drejer sig om elevernes overgang til oplæring, og vi hører om, hvordan Roskilde Tekniske Skole har brugt materialet i undervisningen.
Undervejs prøver vi en øvelse fra materialet, som danner udgangspunkt for fælles drøftelse af erfaringer med elevernes overgang fra skole til oplæring.
Workshopholdere
- Vibe Aarkrog, lektor Aarhus Universitet
- Karin Eckersberg, IntoLearning
- Mette Hadler, virksomhedskonsulent, Roskilde Tekniske Skole.
Den kompetente faglærerpraksis Workshop 2
Lærerne står forrest, når det gælder elevernes udvikling af en stærk faglighed. De spiller en central rolle i forhold til elevernes trivsel, og de er afgørende for, at erhvervsuddannelserne kan følge med, når nye og vigtige dagsordener som fx den grønne omstilling eller den teknologiske udvikling banker på døren.
Men hvilke konkrete kompetencer anvender lærerne i deres hverdag, hvilke kompetencer efterspørger de, og hvordan griber skolerne kompetenceudviklingen an? De spørgsmål vil vi forsøge at belyse og igangsætte en dialog om i denne workshop.
Workshoppen tager afsæt i foreløbige resultater fra forskningsprojektet ’Den kompetente faglærerpraksis’.
Workshopholdere
- Naja Berg Hougaard, lektor
- Felicia Lind Benthien, lektor Nationalt Center for Erhvervspædagogik, Københavns Professionshøjskole
- praksispartner fra en erhvervsskole.
Hvad gør vi, når sproget spænder ben? Workshop 3
Gode sproglige færdigheder er vigtige for, at eleverne kan gennemføre deres erhvervsuddannelse og klare sig godt på arbejdsmarkedet.
I denne workshop sætter vi fokus på, hvordan målrettet sprogstøtte kan styrke elevers gennemførelse og faglige udbytte af uddannelsen. Vi tager udgangspunkt i, hvordan man kan tilrettelægge sprogstøtte i både skole- og oplæringsperioderne? Hvad virker – og hvorfor?
Deltagerne får konkrete idéer og redskaber til at arbejde systematisk med sprog i undervisningen og til at skabe bedre forudsætninger for, at alle elever – uanset sproglig baggrund – kan gennemføre uddannelsen.
Workshopholdere
- Marie Seliger, chefkonsulent, EVA
- Maria Thiemer, seniorkonsulent, EVA
- en praktiker fra SOSU STV.
Bæredygtige lærepladser Workshop 4
Med udgangspunkt i to aktuelle forsknings- og udviklingsprojekter sætter workshoppen fokus på trivsel og sikkerhed på lærepladserne.
Hvordan kan man forbedre sikkerheden på lærepladserne og mindske antallet af arbejdsulykker gennem styrket samarbejde mellem erhvervsskoler og lærepladser?
Workshoppen giver desuden eksempler på betydningen af klimaforandring, grøn omstilling og teknologisk udvikling for eud-elevernes arbejdsrelaterede trivsel og sikkerhed.
Workshopholdere
- Sisse Malene Frydendal Grøn, seniorforsker, Det Nationale Center for Arbejdsmiljø (NFA),
- Sara Wienke Christiansen, videnskabelig assistent, Det Nationale Center for Arbejdsmiljø (NFA),
- Johnny Dyreborg, seniorforsker, Det Nationale Center for Arbejdsmiljø (NFA)
- Mette Lykke Nielsen, Lektor, Center for Ungdomsforskning, Institut for kultur og læring, AAU,
- Pernille Maj Svendsen, projektkonsulent, Jordbrugets Uddannelser
- Brian Dalskov Kristensen, Uddannelsesleder EUD/AMU, Skovskolen, Nødebo.
De faglige udvalg i den grønne omstilling Workshop 5
De faglige udvalg er blandt de helt centrale aktører i tilpasningen af erhvervsuddannelserne til en grøn fremtid, men hvor langt er man nået med at tilpasse indholdet af uddannelserne?
Hvilke samarbejdsdynamikker er fremmende for de faglige udvalgs arbejde med grønne erhvervsuddannelser? Og hvordan kan samarbejdet med resten af erhvervsuddannelsessystemet styrkes?
Workshoppen præsenterer resultater fra en kortlægning af udviklingen i grønne kompetencer i de danske erhvervsuddannelser samt en survey af de faglige udvalgs arbejde med at skabe bæredygtige uddannelser.
Direktør for Uddannelsessekretariatet deler erfaringer med grøn omstilling af gastronomuddannelsen og diskuterer hvordan de faglige udvalgs arbejde bedst forankres i skolernes praksis.
Workshopholdere
- Martin Bæk Carstensen, Professor MSO, Roskilde Universitet
- Sandra Trasborg Hansen, Direktør, Uddannelsessekretariatet
Hvordan skaber vi lærepladser, der er gode for både lærlinge og arbejdsgivere? Workshop 6
Hvordan skaber vi lære- og elevpladser, hvor lærlinge både trives og lærer – og hvor arbejdsgiverne samtidig oplever værdi af oplæringen? Denne workshop sætter fokus på kvalitet i oplæringen set fra både lærlingenes og arbejdsgivernes perspektiv.
Vi tager afsæt i DEAs spørgeskemaundersøgelse, hvor over 12.000 elever og lærlinge har vurderet deres oplevelser på lærepladsen. Som noget særligt giver workshoppen også et sneak peek på DEAs kommende undersøgelse, hvor ca. 5.500 lærepladser har givet deres bud på, hvad der fungerer – og hvad der kan gøres bedre?
Workshopholdere
- Helle Marie Stoltenborg, konsulent, Tænketanken DEA
- Jimmy Frederiksen, Uddannelseskoordinator, Nordisk Staal A/S.
Fremtidens ledelse i eud-sektoren Workshop 7
Hvad ledelse er og kan i eud-sektoren er forskningsmæssigt underbelyst – indtil nu. På workshoppen får du indblik i de nyeste resultater af en national survey til alle ledere i eud-sektoren og interviews med ledere på 8 erhvervsskoler.
Kom og hør om de pressende udfordringer ledere i eud-sektoren oplever i deres hverdag, og bliv udfordret på dine antagelser om, hvilke baggrunde ledere på erhvervsskolerne har. Og er der fx forskel på at være leder på en teknisk skole og en SOSU-skole?
Vi inviterer til en samtale om fremtidens ledelse i eud-sektoren med to eud-ledere, der deltager i et aktionsforskningsforløb om udvikling af ledelse i fællesskab.
På workshoppen undersøger vi sammen spørgsmålene: hvad er ledelse i fremtidens eud-sektor? Og hvilke ledelses (u)muligheder ligger der i ledelsesfællesskaber, som ledelsespraksis i eud-sektoren?
Workshopholdere
- Anja Overgaard Thomassen, lektor, Aalborg Universitet
- Kristian Gylling Olesen, lektor, Københavns Professionshøjskole
- ledere fra en erhvervsskole.
Læringsmiljø på eud. Resultater og perspektiver fra elever, undervisere og skole. Workshop 8
Et godt læringsmiljø er vigtigt for kvaliteten af eud. I denne workshop dykker vi ned i nogle af de processer og faktorer, som er centrale at have for øje, når man vil styrke læringsmiljøet på skolen.
Med afsæt i et forskningsprojekt giver vi indblik i, hvordan undervisere og skole anvender erfaringerne fra et forskningsprojekt. Workshoppen skal inspirere til samarbejder om udvikling af læringsmiljøer, og du vil som deltager få mulighed for at deltage i et spil, om erfaringer og indsatser for at forbedre læringsmiljøet i egen praksis.
Forskningsprojektet er et samarbejde mellem Aarhus Universitet, KP og VIA (Learning environment at VET schools – UC Viden – Professionshøjskolernes Videndatabase).
Workshopholdere
- Henriette Duch, lektor, VIA University College
- Jytte Randbæk, fundraiser
- Michael Harnisch og Bettina Bach Hansen, faglærere fra Gastronomi & Sundhed, Mercantec.
Praktisk info
Pris: Det koster 450,- at deltage i konferencen.
Konferenceafgiften dækker forplejning i løbet af dagen.
Der vil være let morgenmad samt frokost, kage og frugt.
Angiv særlige behov eller allergier ved tilmelding.